Title Image

2016

Definitieve uitslag, prijzen en adekdotes

Op 19 oktober hebben we in Restaurant Bataviahaven de uitslag bekend gemaakt en de prijzen uitgereikt. De avond was druk bezocht en erg gezellig. Bij deze het totaaloverzicht van het klassement en de toegekende prijzen.

Wat feitjes en anekdotes van de 21e 200 Myls ‘SOLO’

 

We hadden 101 betaalde inschrijvers

Er verschenen 86 zeilers aan de start

71 deelnemers behaalden reglementair de finish

Er is niemand gediskwalificeerd

 

Logboeken waren dit jaar veel beter ingevuld dan ooit tevoren. Er zijn dan ook weinig strafpunten gegeven aan deelnemers. Wel, zo werd gegrapt, zou een rekentoets eigenlijk deel uit moeten maken van de inschrijvingsprocedure. Veel zeilers maken fouten in hun rusttijdenberekening.

 

Eén deelnemers is tijdens een rak even teruggegaan om te checken op het welzijn van een andere zeiler. We hebben die tijd gecompenseerd, wat hem weer op de plaats zet (1 hoger) waar hij anders gefinisht zou zijn. Meer compensatie leek ons in deze situatie niet nodig.

 

Eén zeiler heeft schijnbaar grote problemen met de motor gehad. Zijn logboek stonk enorm naar diesel.

 

Eén zeiler lijkt te weinig gerust te hebben. Volgens de tracker zelfs vijf minuten te kort. We hebben de track nageplozen en alles lijkt er nog steeds op dat hij te weinig gerust heeft, maar we hebben niet de tracker gegevens om dat hard te maken. Ons advies: speelt het niet zo scherp! Als we trackergegevens hadden gehad om vast te stellen dat er te weinig gerust was, was de deelnemer gediskwalificeerd.

 

Er was één deelnemer die de normale lunchtijden probeerde te handhaven door de wedstrijd te verlaten en in zijn thuishaven een lunch te genieten. Maar zoals hij dat nu ook beseft, hij heeft dat helaas toch in zijn eigen zeiltijd gedaan. Toen hij dat begreep, heeft hij die tijd ook niet als rusttijd opgeschreven, heel sportief.

 

Er was een relaas van een zeiler die wat last had van vermoeidheid. Hij schrok van een draad die over het water gespannen was. Hij had zich voor de klap die zou volgen al schrap gezet. Gelukkig bleek dat hij zijn eigen zeerailing alleen aan te zien voor de gespannen kabel.

 

Vermoeidheid doet rare dingen: Eén vermoeide zeiler dacht een boei uit de weg te gaan, maar die boei bleek een deelnemer te zijn die over SB voer. Die deelnemer was positief verrast door de vriendelijke uitwijkmanoeuvre.

 

De wedstrijdleider werd door een deelnemer gebeld, om te vragen of hij echt terug moest voor en boei die hij misschien op het wad niet kon bezeilen…

 

Weer een gevalletje vermoeidheid: Dit betreft een zeiler die op het wad een boei verkeerd gerond dacht te hebben (door een laagstaande zon) en is teruggegaan om de boei de andere kant rond te ronden. Blijkt dat hij de boei in eerste instantie goed gerond had…

 

Een zeiler scheurt zijn voorzeil en heeft een uur geprobeerd om zijn zeil te wisselen wat niet lukte. Hij heeft toen maar de motor bijgezet om 4 knopen vol te houden. Helaas twee strafplaatsen voor het gebruik van de motor, maar erg sportief dat hij dit keurig gemeld heeft.

 

Een zeiler die aangeeft dat hij zijn handicap te gunstig vindt. Erg sportief, nemen we van hem mee voor het volgende jaar. Waren er maar meer zo.

 

Er is ook een rapport van een zeiler die ‘s nachts in het zonnetje werd gezet door het zoeklicht van een binnenvaarder, die schijnbaar vond dat de zeiler voor hem te dichtbij was. Misschien beter wat wegblijven, vooral ’s nachts als afstanden moeilijk in te schatten zijn.

 

De minste rusttijd is genoteerd op 27 uur en 2 minuten, door de Kim. De langste rusttijd werd dit jaar genoten door Adios, 48 uur en 11 minuten, Adios.

 

Er was een melding van een zeiler die erg teleurgesteld was over de betrouwbaarheid van de weerberichten. Die schrijft in zijn logboek dat hij meer vertrouwen in de politiek heeft dan in het weerbericht, dat zegt toch heel wat.

 

Dan was er nog melding van een zeer sportieve zeiler: Die nam met zijn klassieke jacht met slechts 9 pk bij windkracht vijf een andere zeiler met een grote boot van 37 voet op sleeptouw.

 

Foutje, bedankt!

Een oplettende deelnemer merkte op dat de voorlopige tussenstanden berekend werden, allemaal op basis van de starttijd van 07:00 uur i.p.v. je werkelijke starttijd. Dat is nu gecorrigeerd, waardoor in de uitslag e.e.a. veranderd is.

 

De logboeken worden op dit moment doorgelezen en beoordeeld. Missende trackerposities worden uit de logboeken overgenomen. De uitslagen kunnen daardoor nog flink veranderen. Helaas zullen ook links en rechts wat strafplaatsen teogepast moeten worden, maar dat hoort bij het spelletje.

Steeds beter!

Dit jaar was weer een prachtig evenement, met dank aan alle sportieve zeilers, alle sponsoren en vrijwilligers, Restaurant Bataviahaven en de Bataviahaven. En Joost en Otje uiteraard, zonder hun bijdrage maken we niet veel klaar.

 

Zowel de delen die georganiseerd waren als de spontane acties, zoals een heuse afterparty met diner op zaterdag, pakten erg leuk uit. Het evenement ontwikkelt, omdat we elk jaar jullie terugkoppeling krijgen en de 200 Myls ‘SOLO’ daarmee steeds doorontwikkelen. We leren van dit jaar ook dat we volgende jaren die afterparty een naam en plek in het evenement willen geven, zodat meer zeilers erbij kunnen zijn.

 

Heb je ook nog goede ideeën hoe we volgende edities nog leuker en beter kunnen maken, schrijf die dan voor ons op. We hebben binnenkort weer de evaluatievergadering en bespreken jullie goede ideeën dan graag. Je kunt je bericht insturen via de contactpagina, kies dan voor het onderwerp ‘evaluatie’, of direct aan evaluatie@200Myls.nl

De 200 Myls 2016 van Eric ten Bos met zijn Dondersteen

dondersteen-200-myls-tracker

dondersteen-200-myls-grafiek

Rond 08:00 weg uit Lelystad samen met de Zilt en Dreamcatcher door de startlijn om 08:04 en varen maar. Even twijfel ik of de Spi erop gaat. Al snel blijkt de windhoek in combinatie met de kracht niet ideaal. Dondersteen gaat erg hard. Max snelheid op de klok is ruim 11kts. De 12 nm naar de nek boei in 1 uur en 40 minuten afgelegd. Kortom hard gevaren.

Bij Volendam zie ik op de AIS een enkeling naar Baan 1 gaan. Ben benieuwd hoe hard zij zullen gaan het wad op. Ik denk dat op het wad wind tegen zal zijn. Vooralsnog  hou ik het op baan 4. Aangekomen in Lelystad, kan ik vrijwel direct de sluis in, samen met 10 solo collega’s. Met al die solisten in de sluis gaat er eigenlijk nooit iets mis. Dit is gedurende het “normale” vaarseizoen wel anders. Dan eindigt er altijd wel iemand over dwars. De andere kolk zit ook redelijk vol met solisten. Onderweg naar de sport-f eerst even een hamburger gebakken en weggewerkt. Ik ga er een lange dag van maken.  Doel is naar de afsluitdijk en terug naar Enkhuizen. Dat wordt nachtwerk. Kruisrak naar de KH verliep erg goed. Een flink aantal boten ingehaald en de KH rond. Ik zie veel solisten baan 4 kiezen. Ben benieuwd of het rak na Stavoren te bezeilen is?

Ondertussen werk ik in hoog tempo de boeien af. KG, Sport-A, WV20, LC11 en de KG. Alles is bezeild en met de wind tussen 15 en 20 Kts loopt Dondersteen goed. De Compagnie haven is tijdelijk overgenomen door solisten. Ik kan rond 23:30 een plekje vinden en de boot voor de kant.

Dondersteen dag 2 Donderdag

Niet al te vroeg op, ik hoor wel velen al vroeg vertrekken. Rustig aan naar de KG gevaren en op naar de sport-b. Voor mij vaart de MaXimum. Op de ais blijft de onderlinge afstand vrijwel constant. Helaas krijg ik die X99 niet te pakken. Verder is het rustig op de baan met andere deelnemers. Tactiek voor vandaag is doorvaren naar Makkum als het rak na de WV20 geen kruisen is. De Zeilblij en MaXimum gaan aan het kruisen na de WV20. Ik besluit hier eerst eens een nacht over te slapen en te zien of de wind voldoende oost is.

Dondersteen dag 3 vrijdag

Goed geslapen en gegeten in den Oever. In de ochtend is de wind nog steeds NO. Dat is dus kruisen naar VF7. Kortom nog even doorslapen. Doel vandaag is doorvaren tot na het naviduct en daar ankeren. Rond 09:30 gaat de wind naar het oosten. Snel alles klaarmaken en wegwezen. O ja eerst even het havengeld afrekenenJ Om 10:37 langs de WV20 en de VF7 is lange tijd in een slag te bezeilen. Gestart met een rif en 16 kts wind en zo scherp mogelijk sturen. Dondersteen loopt goed. Op de helft van het rak neemt langzaam de wind wat af, dus het rif eruit en Dondersteen blijft goed lopen. De laatste 3 mijl laat een windshift zien zodat ik toch nog een paar slagen moet maken. De laatste slag brengt nog een shift zodat ik echt op centimeters langs de VF7 ga. Is er een prijs voor zo dicht mogelijk bij ronden? Scherp afvallen en op voor het laatste stuk van de race. Helaas net te scherp voor de Spi. Even later kan de Spi toch bij. Snel de boel in orde maken en de boel hijsen. De nieuwe lijn in mijn spi surf loopt als een zonnetje. Het zetten gaat bijzonder soepel.  De wind is aan het afnemen, helaas.  Uiteindelijk het laatste rak naar de KG nog de Spi erbij en mooi op tijd bij het Naviduct. Door de sluis en om 18:30 voor anker. Dat betekent dat ik om 00:30 anker op kan.

Dondersteen dag 4 Zaterdag

Als ik wakker word om 00:15 zie ik aardig wat boten in het kommetje liggen achter de sluis. Om 00:45 Anker op en een saai rak naar de NEK boei. Eerst nog zorgen dat ik alle onverlichte boeien vrij vaar. Na de NEK boei is het weer geweldig zeilen. Met een lichte knik in de schoot op de SPORT-I afstormen. Ondertussen zie ik een hele rij drie kleuren toplichten achter mij aan varen. Later op de dag blijkt de wind inderdaad weg te vallen. Om 04:00 aangelegd in de Batavia haven en de Solo200 zit er helaas weer op.  Het varen in de nacht blijkt dus een goede keuze. En ‘s nachts varen blijft een geweldige ervaring. Niemand op het makermeer en het was niet al te koud.

Ik kom op een totale zeiltijd van 31 uur en 51 minuten, zonder de handicap.

Kortom weer een top evenement en voor Dondersteen voorlopig de laatste keer. Dondersteen goes Denmark in 2017. Haar ligplaats zal de marina van Augustenborg worden, voor 2 seizoenen. Daarna zien we wel weer verder.

Solistische zieleroerselen van ILOU

De 21 ste editie van de 200 MYLS zit er weer op als ik dit schrijf. Normaliter een trouwe schrijver tijdens de reis. Deze keer niet want de laptop heeft de afgelopen maanden en jaren al teveel centraal gestaan.

De reden om dinsdagochtend voor vertrek vanuit Enkhuizen ‘schoon schip’ te maken v.w.b. werkzaamheden.

Op de steiger hoorde ik dat er meerderen zijn die vanwege werkdruk niet echt aan een goede voorbereiding hebben kunnen werken en dat er meer zaken zijn tussen hemel en water die een mens bezig houden waardoor lichaam en/of geest er niet klaar voor zijn.

Het was alweer een mooie editie qua weer en wind. Een wind die lange tijd vanuit de ONO-hoek zou gaan waaien. Ik vertrek toch vroeg voor een lange dag om de stroom naar de eilanden te benutten. Als vierde kwam Ilou op Volendam aan. Vlak voor de boei nam ik het impulsieve besluit om een keer niet baan 2 te varen, alweer een breuk met het verleden?! De gevolgen voor het aantal extra te varen rakken op het IJsselmeer werden me pas later op het Noordzeekanaal duidelijk, dat zijn er fors meer; no regrets!

Op het Noordzeekanaal na het drukke IJ dan eindelijk de planning met stroom en optimale aankomsttijd t.h.v. Den Helder bekijken. Omdat ik direct door wil naar Kornwerd denk ik dat ik om 1530 te laat bij de Baloeran ben. Achteraf een misser want het bleek ’s avonds na nogmaals doorrekenen de optimale tijd voor wind en stroom naar Oudeschild. Door die gemiste kans – ’s nachts heel weinig wind tegen de voorspelling in – ontmoette ik wel een andere solozeiler in IJmuiden die dit avontuur ook wel ziet zitten voor volgend jaar; mooie ontmoetingen zijn ook wat waard.

Inmiddels weet ik van Joost dat er slechts drie mensen voor baan 1 hadden gekozen, dit blijkt later een misvatting zodat ik helaas als enige overblijf. Met 200 wedstrijdmijlen in iets minder dan 33 uur varen een aardig gemiddelde overigens dus baan 1 was geen slechte keus. Kruisen op het Wad is met stroom mee één dag na springtij geen straf.

Omdat de wind inmiddels wel wat krachtverlies vertoont in zowel de verwachtingen als de praktijk, besluit ik zoveel mogelijk door te varen. Bijkomend voordeel is dat ik telkens langs de thuishaven kom met KG als spin in het rakkenweb.

Op het laatste IJsselmeerrak helaas een negatieve ervaring met mijn navigatieprogramma (iNavX) op de iPad dat ik heel gebruiksvriendelijk en duidelijk vind. Ik schampte tweemaal kort achter elkaar (golven) de bodem op 2,8 Mijl Noordoost van Trintelhaven. Kaardtiepte op mijn Navionics kaart in iNavX was minimaal 2,7 meter bij een diepgang van 2,1 mtr.

Hoe ver ik ook inzoomde, geen decimeter minder! Geen gevalletje Vestas zo bleek…oef!

Wat is er dan wel mis? Door deze ervaring te delen hoop ik herhaling bij anderen te voorkomen.Vanuit mijn werk vertrouw ik inmiddels volledig op digitaal kaartgebruik.Dan moeten de onderliggende kaarten natuurlijk goed zijn en daar ben ik gisteren helaas wijzer in geworden. De (recente) kaarten van Navionics zijn helaas niet correct v.w.b. weergave van de dieptes. In ieder geval niet aan beide zijden van de dijk Enkhuizen Lelystad. Of dit voor andere delen van het land ook zo is?

Feit is dat kaarten van dit merk geen kopie zijn van de 1800-serie, dat was voor mij onbekend. De ondiepte (2,0 mtr) staat nl. sinds jaren met een klein blauw cirkeltje wel in de papieren 1810.4 blijkt later. De ondiepte die ik raakte lag overigens slechts 150 meter rechts van het wedstrijdrak (EZ3 – KG) en het zuidelijkste puntje wellicht nog dichterbij, wellicht ook een idee voor de toekomst om dat anders te doen.

Waarom staat deze ondiepte niet in de digitale kaart van Navionics? De kaarten van Navionics die je kan downloaden op smartphone, tablet en maritieme plotter bij Navionics zelf,  hebben allemaal deze kwalijke eigenschap.

Voor deze apparaten geldt echter dat er een zogenaamde ‘community layer’ is en aan/uitgezet kan worden zoals bij een smartphone. Bij voldoende inzoomen zie je dan aanvullende tekstuele informatie die gebruikers kunnen plaatsen. Achteraf blijkt bij raadpleging van mijn smartphone dat er onlangs minimaal vier voorgangers zijn geweest die daar de bodem raakten, één persoon geeft zelfs een diepte aan van 1,5 mtr.

Waarom zag ik bij inzoomen in iNavX die aanvullende tekst niet? Dit komt  doordat de kaarten die je direct van Navionics koopt voor plotter en mobiele apparaten, anders zijn dan de Navionics kaarten die je in iNavX  gebruikt. Je koopt ze via een ander bedrijf en ze worden speciaal bewerkt voor gebruik voor iNavX en helaas: de community layer als vangnet ontbreekt hierin.

Conclusie

  1. Navionics-kaarten zijn onnauwkeurig v.w.b. ondieptes en zijn geen kopie van de 1800-serie.
  2. Ondanks aanvullingen en opmerkingen van gebruikers worden ze niet bijgewerkt.
  3. Voor iNavx geldt aanvullend dat je het reddende vangnet van de community layer niet hebt.

Ik ga uiteraard Navionics en iNavx aanschrijven om opheldering te verkrijgen met als doel goede kaarten te verkrijgen want iNavX is een zeer fijne app.

De vermeende vrijwaring  bij het openen van de app dat “All charts and maps are for reference purpose only” is nietszeggend daar ik de kaarten o.a. juist gebruik als (diepte)referentie.

Willem  van de SPIRIT wist me inmiddels te melden dat de digitale kaarten van NV Verlag wel het cirkeltje van ondiepte netjes vermelden, hoe andere kaartmerken het doen,  weet ik niet.

Vooralsnog lijk ik gelukkig geen schade te hebben en heb ik geluk gehad, dat ik niet de 1,5 mtr plek raakte met een diepgang van 2,1 mtr.

 

Ondanks dit persoonlijke incident weer een zeer geslaagde editie van de 200 MYLS met wederom veel lof voor de organisatoren die veel tijd en zorg hebben gestoken om dit alles mogelijk te maken; heel veel dank!

Tot volgend jaar!

Groeten ILOU.

Harry van der Weij

Laatste rak BMW

harris-donker

Vanmorgen 6 uur de wekker, het zou nu waaien en na dat windwak van gisteren neem ik geen enkel risico meer.

Dit is elk jaar een raar rak, het is niet de leeftijd, ik heb het altijd al gehad. Bij mijn Pampus “d’oude doedel”  na spannende overtochten die ik hozend met een emmer in de ene hand en met de joystick in de andere hand soms weer leeg moest hozen… Als we het dan overleefd hadden kreeg ik heftig emotionele aanvallen, en verklaarde mijn boot eeuwige liefde..hier zit ik dan, tranen over de wangen.We hebben weer 200 myl lief en leed gedeeld. OK het is ook zorg en toewijding, maar de jonge dame (1984 ik ben ouder) heeft deze tocht weer glansrijk heeft doorstaan. wat is de zee toch anders, indrukwekkend ruig, en wat voel je je nietig en afhankelijk van je bootje.

Schade hele wedstrijd; een geknapt lijntje van 1 mm die die de strop om de giek voor de grootschoot op zijn plek moet houden” en een eetlepel.

 

Strongbow

Updateje vanaf de Strongbow. Gisterenavond om 23.30 weer wakker in Vlieland om op tijd weer buiten te zijn voor het rondje richting Kornwerderzand. Bij het uitvaren van de box groet ik de Black magic woman die net binnenkomt in Vlieland. Prachtige nacht niet te koud, knakworst voor Texel, en volop zeevonk in het zog in een lekker donkere nacht zo vlak na nieuwe maan. Timing nog iets te voorzichtig, het ging lekker vlot buiten om, iets te vroeg bij de Z-H. Helemaal moe en warm gekruist naar Kornwerd. Weer samen met de box jellyfish in de sluis, net als gisteren naar buiten toe. Toen ook met Eu Phoor trouwens.
Na de sluis een korte drank en voederstop en weer door. De wind valt weg wanneer ik weer officieel begonnen ben, spie erop maar het zet geen zoden aan de dijk. Nu de twijfel: pauze nemen en hopen dat er morgen meer wind is of toch nog maar even doorzetten naar Enkhuizen. Het log noteert 3.2, herstel, 3.3! Knopen. De stuurautomaat geeft zenuwachtige minieme correcties. Ik ga maar even wat achterstallig opruimwerk doen binnen. Nog ruim de tijd tot de WV20.

Geeuwende groet,
Lukas

Windwak

Vlieland Tot Cornwerd goed de gang erin gehouden. Mooie wind, Pollendam zonder kruisen. Net te vroeg voor stroom mee naar Cornwerd, dat leek met de spi er op wel goed te maken. Na de sluis 2 frustreerde rakken naar sport B en A. Loop eindelijk weer bijna 5 knoop. 6 knoop wind was er net, dat had mijn windguru niet verteld en ik vrees dan ook dat dit niet best is. Zojuist gehoord dat de Traveller vannacht nog is doorgevaren na Vlieland. Dat had ik, met de wetenschap van nu, ook moeten doen vrees ik. De laatste 2 uur waren slecht voor het gemiddelde in elk geval. Wie weet valt de schade mee als het nu weer wat aanzet. Gegeten heb ik in elk geval vast. BMW Harris