Black Magic Woman ligt in Ijmuiden

Toch even een verslagje van deze eerste enerverende etappe. Dat enerverende zat ‘m niet zozeer in het zeiltechnische gedeelte. Dat liep eigenlijk gesmeerd. Ik was 7.17 weg. Dat maakte aanvankelijk eigenlijk weinig uit, maar omdat de wind uiteindelijk toch vlot af nam was ik blij met dit vroege vertrek. In het kruisrak stond er in het begin best behoorlijk wind. Later moest de bolling weer in de zeilen om goed gang te houden.

 

 

Geen stroom meer:
Vervelend was dat een paar mijl voor de Nek ( bij Hoorn) de stroom ineens uit viel. Niet weer! Nu heb ik net een nieuwe accommodatie accu, dus daar kon het niet aan liggen. Switsch om naar de startaccu . gelukkig alles werkt nog, moest dus de accu zijn. altijd weer lastig om tijdens het varen iets te repareren, maar het euvel was snel gevonden. Min pool van de kabel af. Nieuwe accu heeft de polen net iets anders zitten en dat kabeltje is te kort. Ik heb de accu een beetje scheeft gezet en het kabeltje zit weer. Probleem 1 opgelost

Om 9.05 wilde ik even naar mission control bellen, mijn vriendin. Dat lukte niet. Ik app:

Slecht ontvangst. Gaat aardig mooi weer. Water in boot weet niet waarvandaan. Accu kabel te kort. Stroom ineens weg. Ook opgelost . 5 mijl ba. De NEK. Verder ok?

Verstuurd vanaf mijn iPhone

 

10.12 Sport G (NEK)

De spi Gaat erop en het loopt weerlekker. Intussen sowieso de nodige boten ingelopen. Nu kom ik weer dichter bij degene die mij voorbij zijn gegaan. Lekker rakje op stuurautomaat. Even rust dus. Alleen schudt de boot een beetje. Speed is ok, maar ik heb een stengeltje wier. Besluit dat te lozen bij Volendam door de boot met spi en al tegen de wind in te zetten net na de boei. Was toch meer wier dan ik had verwacht.
Na het Paard van Marken moet ik nogal loeven. Halve wind a aan-de –wind. Dat wordt ‘m niet met spi. Code 0 ligt klaar. Is wel een gok. Is het niet te hoog aan de wind ?
Top gevaren:
Dat pakt goed uit, de wind neemt sterk af en mijn boot doet weinig aan de wind met een high aspect, maar met een code 0 met heel weinig wind loopt ie prima. Ik loop duidelijk in op de kluit voor me. Die varen 3.5 kn zie ik op de AIS ik 5.5……maar ook niet heel lang dan is bij mij de wind ook weg.
Nu wordt het geconcentreerd sturen en elk vlaagje pakken. De koers veranderd zomaar 90 graden al met al in de vlagen…..ik ga die P9 boei halen, alleen waait het nu weer veel te hard voor die code 0. Een beetje lozend red ik de boei met 7 KN bootsnelheid nog steeds.

13.05 P9 bereikt, vlak bij een paar veel snellere schepen. Dat ziet er niet slecht uit. Mission control geeft door wie er de Noordzee baan ook hebben genomen. Ik mag het langzaamste zijn. Er is een lichting al door de sluis.

Water in de boot:
Op het Noordzee kanaal, check ik onder de vlonders, ik ruik trouwens ook een petroleum lucht. Zou de Aladin kachel (uit de 2de WO ofzo) soms te vol hebben gezeten voor die helling ( later blijkt de de vlotter er uit is gesprongen door het heen en weer gaan van de peut. Vastgetaped met die fantastische zwarte Duckttape, mijn redder in vele noden)

Waar komt in hemelsnaam al dat water vandaan, ik loop vrij snel vol!!
Als snel bedenk ik dat er een verband met de motor lijkt te zijn. Gelukkig niet de watertank, het water is brak en niet zoet.

Gelukkig vaart die combinatie niet hard. Op zoek naar het lek..
Natuurlijk krijg je dan net bezoek

Binnen een minuut gevonden, geen hennegatskoker of ander ellende. Het gutst naar binnen bij die slang . op deze foto zie je dat niet trouwens, het spuit naar boven. Is die metalen doorvoer compleet doorgerot? Gelukkig heb ik van Josephine een tandartsspiegeltje gekregen, je kan er natuurlijk helemaal niet bij. Ik lig op mijn kop in het achterluik, elk moment kan de stuurautomaar raar doen door metalen rommel op de grond. Die combinatie achter me,,,, maar toch moet dat lek dicht, er is niet tegen te hozen. Slang reparatie tape er omheen , ik heb een rolletje. Dat is snel op ,,. stukken duckttape… het word al minder. Ik heb ook nog een soort grijze linnentape om de rest er goed op te drukken… dat helpt de lekkage is minimaal. De vlonders drijven intussen en ik ben tot de sluis bij ijmuiden bezig om de boot leeg te krijgen.
De Mare komt lang denderen die heeft vast meer dan mijn 10 PK. Ik weet dat ie Tandarts is en moet inwendig lachen . het was tenslotte een tandartsspiegeltje wat me uit de brand hielp.

Boot weer droog:
Intussen is whet 18:00 uur geweest en ik ben eindelijk klaar. Een Waarschip is niet echt fijn met water er in. Dat staat in alle gangen tot de bovenste. Je kan erniet goed bij. Met een Carterpompje slubber je tussen die kiellatten het water weg . dat gaat niet snel. Maar nu is alles droog. Ik ben helemaal stuk. Gisteren avond moest er met alle geweld een mooie splits in mijn nieuwe dynema spi schoot. Dat koste veel te veel tijd en ik had eigenlijk nog helemaal niet naar het weer gekeken. Was bijna 24;00 uur voor ik ging slapen. Ff lekker er onder uit op het NZ kanaal nu dus ook niet. Ga ik nog een stukje schrijven… ja dus .
Zo nu maar eens bedenken wanneer we doorvaren en eens ff sociaal doen en bij de anderen kijken met een wijntje.

Groet,
NED 3537 Waarschip 1010 Black Magic Woman Harris Visser

 

51C9384F-71BE-40AA-A257-9E74DA54B3C0C7412E18-D0DA-417E-B785-6EC2E4D1351CD952DCBF-BD33-4C3A-AA58-9821932D6FE4