De laatste mijlen van de Black Magic Woman

Geschreven op de Black Magic Woman onderweg naar de sport boei Breezandijk 2.32 uur.

5-10-08 2.32 uur. Waar zal ik beginnen. Eindelijk rust  en even niet sturen, spinnaker rak. Laatste rakken waren kruisrakken en dat kan Astrid, mijn stuurautomaat niet zo goed. De motor draait stroom, dat is de enige jammerlijke onrust. Accu stond op 46 % ( een nieuwe accu notabene). Ook vervelend is dat  Ik binnen zit op de laptop te tikken en dan mis je de signaal werking van de geluiden buiten. Vooruit is het heel donker, je ziet niets, geen enkel lampje van een andere gek die dit rak ook nu doet. Dat was net anders, alleen is dat groepje gestopt bij Medemblik.

Enorme gok

Ik heb net een enorm risico genomen. Ik had net uitgebreid het weer bekeken en met mission control besproken. Maar het is leuk als de weersites zeggen dat er 11 KN wind staat, maar als er in werkelijkheid nog maar een KN of 7 staat, wat geloof je dan. Mijn collega-concurrent zeilers waren kennelijk van mening dat stoppen beter was bij Medemblik in de buurt. Ik heb de boei gerond volgens plan, had al bijna meteen spijt omdat ik pijnlijk zag gebeuren wat ik al had verwacht. De spinnaker vulde zich nog net en ik dreef met een weinig bemoedigende 2.5 KN mijn 12 mijl lange rak in. Heb ik nu met een besluit de wedstrijd verziekt. Het tussen resultaat zal droevig zijn. Mijn mooie gemiddelde is na dit rak om zeep. Maar ….het goede nieuws is dat ik al snel weer op 4.5 KN zat en uiteindelijk soms zelfs 6.6  KN. Het was 7 uur stoppen, of doorvaren en hopen dat er toch wind komt. Alle voorspellingen zeggen ca 3 a 4 Beaufort  en als ik het haal, is straks het rak naar Enkhuizen nog bezeilt ( dat was het dus uiteindelijk niet!). Dat is morgen niet meer zo.

Blijft boeiend ik ben nu een van de weinige uit mijn baan neem ik aan en dat kan de dood of de gladiolen betekenen. Rob Vis zit op het Wad met zijn Goudvis. Die zal vannacht ook varen, ik sprak hem in de sluis bij Cornwerd. Rondje wadden.

Vandaag ( dat was donderdag):

 

Ja, hoeveel geluk kun je hebben. Het heeft me wel een hele dag hoofdpijn gekost en ik was ook bijna zeeziek geworden(nooit last van), maar ..

 

KNAL!! Eerst even een bulletalie zetten voor de boel stuk gaat buiten of ik een giek tegen mijn kop krijg als ik de kajuit uit ga. 5.2 KN. Dat gaat de goede kant op

Wat eraan vooraf ging:

 

Woensdagavond had ik weinig zin om nog te vertrekken uit IJmuiden. Dat gezeur met die lekke motor-uitlaad-slang. Anderzijds had ik toch ook het gevoel weg te moeten om een uur of 21:00 uiteindelijk ben ik bij Bart Boos op de Franschman terecht gekomen die had heerlijk eten en een wijntje.. maar uiteindelijk ook nog een heel whisky achtige jenever. Dan moet je wel besluiten of je die jenever neemt, of nog gaat varen.

 

Ff kijken hoe hard ik intussen ga. Ik hoop of steeds meer wind richting de afsluitdijk. Die 5 KN is steady. Niet hard maar hopelijk meer dan de collega’s morgen krijgen. Rotherrie van die motor, ik zit op 54 % straks is de diesel op J, Als ik straks aan de wind weinig wind heb, kan altijd de code 0 er nog op en valt het wellicht nog mee. Waar ik uiteindelijk stop weet ik nog niet ik hoop Enkhuizen net voor de wind in kakt. Als die dat dan maar wel doet.

 

 

Ik ging dus niet varen en heb dat geweten. De hele fles ging op. Koppijn. Niet helemaal verwonderlijk zeker niet in het licht van een paar berenburg wat wijn, en een whisky vooraf. Om 5;00 heb ik de eerste paracetamols genomen en dat nog 4 keer herhaald door de dag heen. Het goede nieuws is dat naar verluid de avondvertrekkers deels in Den oever zijn binnen gelopen in plaats van doorvaren naar Cornwerd. Het bleek al snel dat s ’morgens vertrekken e beteren optie was. Onze gedachte was dat je s ‘morgens ruime wind had en het hele wad kon spinnakeren bij licht. We hebben in IJmuiden de spigezet en die er bij de sluis pas weer afgehaald. In het begin was er net te weinig wind om echt hard te gaan. Misselijk makend ( voor mij in mijn toestand…I never drink again..)klotskoersje. Uiteindelijk lekker spuiten met zo’n 9 KN de hele tijd. Uitschieters boven de 10. Een prachtige wad tocht met zicht…. De hoofdpijn is intussen over. Koffie, red bull gekregen in de sluis, grapefruit sap het hielp allemaal niet echt. I tussen gegeten kippenpootjes en iets met nasi. Heerlijk ik kan er weer tegen. Dit wordt een lange nacht en ik zit op 3.5 mijl voor de boei met 6.6 KN op de klok. Dat doorvaren kon wel eens een goede zet zijn geweest ….

En geschreven door de sluis, voor anker, in de sluiskom bij Enkhuizen:

 

Uiteindelijk heb ik maar gewoon de hele nacht doorgevaren en ben om rond de middag in Enkhuizen door de sluis gegaan. Mijn stroom is bijna op. Heel kort dus. Het is een hele puzzel. Ik mag hier niet blijven liggen tot er wind komt want ik moet nog 2 rustperiodes en mag hier ook niet wachten op wind i.v.m de 24 uursregel.  Die puzzel is klaar. Nu maar afwachten of de wind ook doet wat Windy zegt. Intussen kreeg ik een mooie foto van Elly Sonnega van de Deinumeid “we zijn weer bij elkaar” ofzo schreef ze erbij…kijk achter me en waarempel, de lila 900plus is weer verenigd met de zwarte dame.