Verslag en foto’s van Arnoud Luijten, Vingilot
De negende editie voor mij alweer, waarvan 8 uitgevaren (en 1x een mast overboord).
De weersvoorspelling op voorhand gaf vanaf maandag eigenlijk al aan dat baan 5 de beste baan was en de zeebanen geen optie waren. Weer baan 5….. en ik had gehoopt op een beetje zout, maar alleen varen tegen jezelf en mogelijk baanwinst vind ik minder leuk dan varen tegen en met mensen waarmee je kan sparren en je je kan meten. Dus baan 5 wordt het, zoals bij bijna iedereen. Het gezamenlijk eten is gezellig en strategie worden uitgewisseld.
De wind zou vrijdagochtend uitgaan, dus het devies was in het begin veel varen.
Dag 1
Daarom Woensdagochtend zo snel mogelijk door de startlijn, 7:02, de code 0 er op en ik stuif mooi naar voren in het veld. Halve wind tot de KG 18 en dan de Spi erop. Een paar collega’s proberen de spinnaker als Big Blooper te varen, dat lukt, en weten met hem wonderbaarlijke vindingrijkheid toch nog weer binnen te krijgen. Het is bijna voor de wind en de Spi doet betere zaken dan een gennaker, ik kan direct naar de boei zonder gijp. Even lig ik zelfs als eerste boot, maar dan schuiven de grotere boten weer langs me heen.
Het kruisrak richting Lelystad had beter gekund, een knijper in de fokkenschoot tijdens de overstag zorgt dat ik met fok bak in het kruisrak kom te liggen. Met een hulplijn weet ik de spanning van de schoot af te krijgen en ik kan weer verder. Im baal en de concentratie is weg en ik vaar een dramatisch kruisrak. Ook Harry Met zijn prechtige Sun Fast 3600 loopt me voorbij. In de halvewinds rakken pak ik weer wat terug, maar in het kruisrakken maak je altijd het meeste winst of verlies. Dit kan en moet beter neem ik me voor bij het einde van het stuk op het Markermeer.
Ik ga gelijk door. Ik wil nog minimaal tot Hindeloopen en eigenlijk door tot Enkhuizen als dat lukt.
Lagerwal op het IJsselmeer. De Vingilot bokt, hoog aan de wind komt ze altijd altijd wat moeilijker op snelheid. (Beter leren zeilen zegt Koos de Ridder dan) Bij de UK 10 naar Sport E en kruisen naar de Ketelbrug. Dit kruisrak gaat gelukkig beter dan op het Markermeer, al haal ik mijn polair hoog aan de wind niet met deze golfslag. Dan weer langs Urk en naar Boven. We zijn met een mooi groepje en met de verschillende koersen is het stuivertje wissen met de Pier 10, Jalla Jalla, Tzigane en de Blue June Escape Pod en nog een paar schepen. Bij Hindeloopen gaan een aantal schepen naar de wal en houden het voor gezien voor vandaag. Ik twijfel want het is ook wel lekker om nu naar de kant te gaan, maar alles wat ik nu vaar hoef ik morgen niet te varen (achteraf denk ik dat Hindeloopen misschien wel de betere keuze was omdat je overdag harder vaart. Door langs de afsluitdijk en een prachtige Surf tot Medemblik. Helaas geeft mijn stuurautomaat er op moment dat hij hard moet werken de brui aan. Dus praktisch alles gestuurd vanaf Hindeloopen. Bij de Sport C bij Medemblik wil de stuurautomaat aan niet en ik kan dus niet naar voren om te broeken. Ik weet de boot na hem neutraal op het roer te krijgen even op de stuurautomaat te krijgen en na het broeken kan ik weer fatsoenlijk aan de wind varen. Ondertussen zijn de de Pier 10 en Jalla Jalla op me ingelopen. Maar met de zeilen weer goed getrimd houd ik net van me af. Half één tik ik af bij de KG en gooi ik in de kom van de Compagnies het anker uit.
Midden in de nacht wordt ik wakker door een schurend geluid. Ik ben om het anker gedraaid en lig met het roer tegen de dijk. Gelukkig is het luw en zijn er geen golven. Ik hoop dat het roer niet is beschadigd. Ik vaar iets de kant uit en presenteer opnieuw het anker. Ik lig weer. Ik slaap nog een paar uur en wordt dan heel beroerd wakker. Knallende hoofdpijn en misselijk tot overgeven aan toe. Ik vaar de Vingilot naar de wal. Maar het ankeren is gedaan! Thee en weer zitten. Ik voel met tot weinig in staat.
Dag 2
Ontbijt en thee en hopen dat ik weer wat opknap. De Jalla, Jalla en De Lällen König varen al weer uit. Met veel moeite controleer ik de stuurautomaat en vind een los contact. Hopelijk de oorzaak van de haperende stuurautomaat. Weer even bijkomen en dan de kleine fok erop. Weer bijkomen. Dan kies ik voor uitvaren. Beter slecht varen met wind dan goed varen zonder wind en ik ga er vanuit dat ik opknap.
11:42 start ik weer bij de KG in een groepje boten dat eerder deze ochtend bij Hindeloopen was gestart. Het is weer hoog aan de wind naar Urk en bootspeed houden valt weer niet mee in de golfslag. Nar het driehoekje bij Urk knap ik langzaam op en met de Accelerate van Mark en de Bonjour van Nick richting de ELB. Met mijn lengte loop ik langzaam weg. Ruime wind richting Stavoren en dan weer hoog aan de wind naar Hindeloopen. De wind neemt wat af. De stuurautomaat blijft nog kuren houden en geeft lage stroom meldingen en valt een paar keer uit. Gelukkig niet terwijl ik op de WC zit.
Ik ben moe maar door naar Enkhuizen is het doel. Morgen is de wind al veel minder en hij valt loop van de dag helemaal weg. Ik ben er loop van de avond. Moe maar wel voldaan kruip ik het bed in.
Morgen wil ik om ca 7 uur weer starten om tot het laatste rak te varen en in de Blocq de resterende rust te nemen.
Dag 3
Met enige moeite om 6 uur wakker. Ik voel met beter dan een dag eerder gelukkig. De 4 gaat er af en de 3 er weer op. De sluis door en 07:18 start ik weer bij de KG 18. Het is twijfelachtig, evt had de code 0 euro gekund. Ik loop al mooi en doe het niet. Spijt natuurlijk als ik achter me de Batfisch met bolle zeiltjes op me in zie lopen. De wind neemt langzaam af , al is het niet zo abrupt zoals woensdag de voorspelling was. Ik ben op tijd bij de Sport J en zie niet minder dan 7 knopen op het log. Benieuwd hoe het allen die nog moeten volgen zal vergaan.
We liggen met 5 boten gezellig aan de wal. Waar normaal in de havens je met elkaar de gezelligheid maakt is door de vaardruk er nog nauwelijks contact geweest. Michel zet koffie en ik bak eieren met spek. Maar eest een haven biertje met Bart, Michel en Nick, Gezellig. We bekijken de nieuwe boot van Bart, Wat een racemonster zo’n JPK 10.30. Nick heeft het met zijn First 29 supergoed gedaan dat hij hier nu met ons is. Nu wachten of onz plan heeft gewerkt. Elk uur zien we een paar boten naar benzeen zakken en einde middag na een schoonheidsslaapje lijkt de bevestiging van onze juiste keuze een feit. Maar nu nog in het laatste rak waarin alsnog alle gewonnen of vooral verloren kan worden. Voor de eerste 3 is het helemaal een kat en muis spel. Voor de line honours gaan of overal klassement? Het maakt dat zij buiten op stootgaren liggen we wij mooi op de AIS kunnen zien wat ze doen. Het beste window lijkt met een bui te zijn die in de loop van de nacht langskomt waarin een winddraaiing zit die het rak bezeild maakt en de wind van 3-4 knopen naar 10 knopen gaat. Maar wanneer is het beste moment?
Dag 4
Uiteindelijk gaan de Jalla Jalla en ik net te vroeg. We moeten nog een klapje maken van 0,3 mijl. We winnen niet dit rak, maar we verliezen ook niet veel. Uiteindelijk kom ik op een 7e plek, net achter mijn rivaal en zeilvriend Michel met de Jalla Jalla!. 200 mijl in 29:25:40. Bart en Wouter hebben echt supergoed gevaren 4% sneller. Er is nog veel te leren.
Tevreden met het resultaat, mijn doel was en plek bij de eerste 10, en de 7e plek is mijn beste klassering ooit! De organisatie heeft weer een mooi evenement neergezet. Bedankt vanaf de Vingilot!









































