De 200 Myls 2016 van Eric ten Bos met zijn Dondersteen
Rond 08:00 weg uit Lelystad samen met de Zilt en Dreamcatcher door de startlijn om 08:04 en varen maar. Even twijfel ik of de Spi erop gaat. Al snel blijkt de windhoek in combinatie met de kracht niet ideaal. Dondersteen gaat erg hard. Max snelheid op de klok is ruim 11kts. De 12 nm naar de nek boei in 1 uur en 40 minuten afgelegd. Kortom hard gevaren.
Bij Volendam zie ik op de AIS een enkeling naar Baan 1 gaan. Ben benieuwd hoe hard zij zullen gaan het wad op. Ik denk dat op het wad wind tegen zal zijn. Vooralsnog hou ik het op baan 4. Aangekomen in Lelystad, kan ik vrijwel direct de sluis in, samen met 10 solo collega’s. Met al die solisten in de sluis gaat er eigenlijk nooit iets mis. Dit is gedurende het “normale” vaarseizoen wel anders. Dan eindigt er altijd wel iemand over dwars. De andere kolk zit ook redelijk vol met solisten. Onderweg naar de sport-f eerst even een hamburger gebakken en weggewerkt. Ik ga er een lange dag van maken. Doel is naar de afsluitdijk en terug naar Enkhuizen. Dat wordt nachtwerk. Kruisrak naar de KH verliep erg goed. Een flink aantal boten ingehaald en de KH rond. Ik zie veel solisten baan 4 kiezen. Ben benieuwd of het rak na Stavoren te bezeilen is?
Ondertussen werk ik in hoog tempo de boeien af. KG, Sport-A, WV20, LC11 en de KG. Alles is bezeild en met de wind tussen 15 en 20 Kts loopt Dondersteen goed. De Compagnie haven is tijdelijk overgenomen door solisten. Ik kan rond 23:30 een plekje vinden en de boot voor de kant.
Dondersteen dag 2 Donderdag
Niet al te vroeg op, ik hoor wel velen al vroeg vertrekken. Rustig aan naar de KG gevaren en op naar de sport-b. Voor mij vaart de MaXimum. Op de ais blijft de onderlinge afstand vrijwel constant. Helaas krijg ik die X99 niet te pakken. Verder is het rustig op de baan met andere deelnemers. Tactiek voor vandaag is doorvaren naar Makkum als het rak na de WV20 geen kruisen is. De Zeilblij en MaXimum gaan aan het kruisen na de WV20. Ik besluit hier eerst eens een nacht over te slapen en te zien of de wind voldoende oost is.
Dondersteen dag 3 vrijdag
Goed geslapen en gegeten in den Oever. In de ochtend is de wind nog steeds NO. Dat is dus kruisen naar VF7. Kortom nog even doorslapen. Doel vandaag is doorvaren tot na het naviduct en daar ankeren. Rond 09:30 gaat de wind naar het oosten. Snel alles klaarmaken en wegwezen. O ja eerst even het havengeld afrekenenJ Om 10:37 langs de WV20 en de VF7 is lange tijd in een slag te bezeilen. Gestart met een rif en 16 kts wind en zo scherp mogelijk sturen. Dondersteen loopt goed. Op de helft van het rak neemt langzaam de wind wat af, dus het rif eruit en Dondersteen blijft goed lopen. De laatste 3 mijl laat een windshift zien zodat ik toch nog een paar slagen moet maken. De laatste slag brengt nog een shift zodat ik echt op centimeters langs de VF7 ga. Is er een prijs voor zo dicht mogelijk bij ronden? Scherp afvallen en op voor het laatste stuk van de race. Helaas net te scherp voor de Spi. Even later kan de Spi toch bij. Snel de boel in orde maken en de boel hijsen. De nieuwe lijn in mijn spi surf loopt als een zonnetje. Het zetten gaat bijzonder soepel. De wind is aan het afnemen, helaas. Uiteindelijk het laatste rak naar de KG nog de Spi erbij en mooi op tijd bij het Naviduct. Door de sluis en om 18:30 voor anker. Dat betekent dat ik om 00:30 anker op kan.
Dondersteen dag 4 Zaterdag
Als ik wakker word om 00:15 zie ik aardig wat boten in het kommetje liggen achter de sluis. Om 00:45 Anker op en een saai rak naar de NEK boei. Eerst nog zorgen dat ik alle onverlichte boeien vrij vaar. Na de NEK boei is het weer geweldig zeilen. Met een lichte knik in de schoot op de SPORT-I afstormen. Ondertussen zie ik een hele rij drie kleuren toplichten achter mij aan varen. Later op de dag blijkt de wind inderdaad weg te vallen. Om 04:00 aangelegd in de Batavia haven en de Solo200 zit er helaas weer op. Het varen in de nacht blijkt dus een goede keuze. En ‘s nachts varen blijft een geweldige ervaring. Niemand op het makermeer en het was niet al te koud.
Ik kom op een totale zeiltijd van 31 uur en 51 minuten, zonder de handicap.
Kortom weer een top evenement en voor Dondersteen voorlopig de laatste keer. Dondersteen goes Denmark in 2017. Haar ligplaats zal de marina van Augustenborg worden, voor 2 seizoenen. Daarna zien we wel weer verder.