Title Image

Dazzling Dolphin: Total loss of een project (deel 2)

Dazzling Dolphin: Total loss of een project (deel 2)

De vraag die ik gister onbeantwoord liet was of de boot na de brand een total loss was of dat we er een project van konden maken. Vrij snel was duidelijk dat de brand heel kort is geweest (minuten), maar wel met heel hoge temperaturen gepaard is gegaan. Er werd een bedrijf gespecialiseerd in bereddering na een calamiteit gemobiliseerd. Deels nuttig, maar uiteindelijk blijkt brandschade in een schip toch iets heel anders dan in een woning of bedrijfspand. Samen met Robert, een van de monteurs van de Klerk, hebben we zelf het schip geheel leeggehaald en gedemonteerd wat gedemonteerd kon worden. In 6 dagen tijd bleven alleen de (hoofd)schotten, de bed bodems en het kombuisblok achter. Een casco dus.

De hitte heeft de romp, het dek en de verbindingen niet bereikt en dus ook niet aangetast. Structurele schade kon worden uitgesloten.
Het schoonmaken had meer voeten in aarde. Rook en roet zat overal. Achter de binnenschaal, in mantelpijpen, onder de vloerdelen, in de bakskist, geluidsisolatie van de motor, etc., etc. Alles is verwijderd en ook grote stukken van de binnenschaal. Met alle mogelijke professionele roet verwijderaars is schoongemaakt. En nog een keer. En nog een keer. Maar ook alle gedemonteerde of verwijderde onderdelen die hergebruikt zouden worden moesten schoon. Deurtjes, plankjes, scharniertjes, schroeven, lijnen, zeilhuiken, lierzwengels, radarreflector, scharniertjes, schroeven, etc. Dat werd een heus familieproject.

Ruim 3 maanden later waren we uiteindelijk ervan overtuigd dat schoon, schoon genoeg was en dat we ook dat total loss scenario konden afvoeren.
Bleef de vraag of het financieel haalbaar was om er een project van de maken. Samen met de werfbaas heb ik een project plan gemaakt. Eigenlijk simpel. Delen van de binnenschaal terugplaatsen, schilderen, hout terugplaatsen, utilities erin, 12V erin, 220V erin, navigatie erin, afwerken, klaar en zeilen. De werkelijkheid was natuurlijk weerbarstig. Hoe gaan we deze verschillende stappen insteken? Wat is ervoor nodig? Wie zou verschillende onderdelen kunnen leveren? Welke vakmensen hebben we ter beschikking of nodig? Hoeveel tijd zouden ze nodig hebben? Waar gaan we onderdelen bestellen en kunnen die tijdig geleverd worden? Hoeveel gaat dit kosten? Met een grote slag om de arm zijn we er uit gekomen en leek het mij haalbaar en verantwoord om de Dazzling Dolphin als een Phoenix uit haar as te laten herrijzen.
Ondertussen ontspon zich een parallel traject met de verzekering en een verzekeringsexpert. Nadat de werfbaas ons plan en de kosten had ingediend, stelde deze verzekeringsexpert voor dat, omdat “de eigenaar wel handig leek”, de verzekering maar 75% van de geschatte kosten hoefde te uit te keren. Ja, dat is echt gebeurd. Ik heb uiteindelijk direct met de verzekering, die dit voorstel ook onzinnig vond, zaken gedaan en bijna de gehele total loss uitgekeerd gekregen (ik was casco extra verzekerd bij Unigarant). Daarna waren natuurlijk wel alle risico’s voor mij, maar was ik ook vrij alle keuzes te maken.
Met de werfbaas en zijn team konden we nu het project echt vorm gaan geven. En als je dan gaat denken vanuit een casco, dan ontkom je er niet aan om de kans te nemen het project iets grondiger aan te pakken dan strikt nodig. Je hebt overal toegang toe. Het vervangen van bedieningskabels van de motor is nu 30 min werk. Zwaardere uitvoering 12V systeem. Waarom nu niet gelijk nieuwe waterleidingen en pomp, koelsysteem, vuilwatersysteem, afvoerleidingen, 12V en 220V, navigatie, verlichting, comfort, afwerking. En zo werd het een refit 3.0.

Groet, Volkert