Title Image

Archief

De finish

Zaterdagavond zijn nog een flink aantal deelnemers gefinisht, maar er waren er ook nog flink wat onderweg. Zondagmorgen kwamen daarom de hekkensluiters van weer een bijzondere editie van de 200 Myls ‘SOLO’.

 

43 Deelnemers zijn in totaal gefinisht. Respect! Maar net zoveel respect voor deelnemers die óf het niet leuk vonden om in deze omstandigheden te gaan varen en daardoor niet gestart zijn of om die reden de wedstrijd getaakt hebben. En net zoveel respect voor hen die besloten eerder de wedstrijd te staken uit veiligheidsoverwegingen en stellen van eigen grenzen, om hun materiaal te behouden, óf een combinatie van dergelijke factoren. Want vergis je niet, zeilen in de omstandigheden van de afgelopen week was wél een slijtageslag voor mens en materiaal. Diverse zeilen zijn gescheurd, lummelbeslagen gebroken en er zijn allerlei andere flinke slijtages en schades geweest, gelukkig zonder aanzienlijk persoonlijk letsel.

Eerste boot binnen

Vrijdagavond is de eerste zeiler al binnengekomen! Ondanks de zware omstandigheden is het ogenschijnlijk Henk Zomer gelukt om met zijn prachtige en grote klassieke jacht Blue June als eerste te finishen, gefeliciteerd. De volgende boten liggen al op koers om zaterdagmorgen ook aan te komen.

Blue June2

Boot en schipper rusten nog even uit op zaterdagmorgen

 

Vrijdag 25 september, na drie dagen zeilen

De weersomstandigheden en de weersverwachtingen waren bijzonder heftig de afgelopen dagen. Niets is zo grillig als het weer, dat blijkt maar weer. Want de extreme weersomstandigheden die verwacht werden voor de nacht van vrijdag op zaterdag kwamen uiteindelijk in het noordelijk deel van Nederland niet voor. Er kon dus gezeild worden! Nieuwe verwachtingen zeggen wél dat die harde wind nog komt, maar als je dan al gefinisht bent, is dat geen zorg meer voor je.

 

We wensen alle deelnemers die nog in de strijd zijn en hun fans veel succes met de laatste loodjes.

Donderdag, de tweede dag

Vandaag was een turbulente dag. Bovenop al sportieve wind kwamen er enkele enorme buien voorbij.

e7de4d1a-9eb9-4a03-99c9-956b64c923f9

Indrukwekkende beelden vanaf de Geisha

 

Al met al hebben de weersomstandigheden, in combinatie met de weersverwachtingen, ertoe geleid dat tot zover al 32 zeilers de handdoek in de ring hebben gegooid. Maaaarrr: We vernemen ook dat een aantal zeilers al over 160 mijl gevaren hebben om nu strategisch rust te gaan nemen. En dat er zeilers creatief aan het knobbelen zijn hoe ze binnen de regels kunnen varen als het kan en kunnen stilliggen als dat beter is… Zo was het spelletje bedoeld, fascinerend om te volgen. We verwachten geen finishers binnen de komende 36 uur, maar het is nu al spannend wie er eerst en vooral wie er op klassement hoog gaat scoren.

 

Om e.e.a. te bekijken, speel vooral met de trackingpagina en selecteer deelnemers.  Veel plezier met volgen van je favoriet, die sowieso jouw winnaar wordt!

7519f7fc-00d4-4b22-abd1-d193f0b1c56d

Afgemeerde deelnemers tegen buiige achtergrond, door Full House

Winderige eerste dag

Uiteindelijk 91 deelnemers zijn vanmorgen gestart in deze jubileumeditie van de 200 Myls ‘SOLO’.

 

De eerste dag van de 200 Myls ‘SOLO’ begon lekker rustig, maar in de loop van de dag nam de wind toe er waren er soms flinke windvlagen. Dat bezorgde de zeilers een sportieve zeildag en goede snelheden, dus er zijn al veel mijlen gezeild. Helaas zijn ook de eerste schades aan zeilen, tuig en scheepssystemen gemeld,  dat is onvermijdelijk helaas.

 

De windverwachtingen voor de komende dagen zullen goede planning en strategie van de deelnemers vergen, om te varen wanneer dat kan en te rusten wanneer er wellicht meer wind is dan leuk is. Voor sommigen zijn de verwachtingen een reden geweest om niet te starten of om de wedstrijd nu al te staken. Het betuigt van goed zeemanschap om te beslissen om niet te varen wanneer de omstandigheden over de grenzen gaan van een individu en zijn boot om leuk, lekker of verantwoord te varen.

Nieuwe banen beschikbaar per 16 september 2020

Goed nieuws: De nieuwe banen zijn nu al beschikbaar op de Documenten-pagina van onze website.

 

Let op: De oude banen kloppen dus niet meer.  Gebruik alleen Revisie 4 van de banen. De logboeken zoals op maandag aan u gestuurd kloppen dus ook niet meer. Gooi die weg, verband ze, begraaf ze, verzuip ze en vergeet ze vooral. We streven ernaar uiterlijk vrijdag de nieuwe logboeken per mail aan jullie te sturen.

STOP – GROTE VERANDERINGEN 14 september 2020

Enkele oplettende zeilers hebben ons erop gewezen dat er een groot werkgebied wordt uitgelegd in het noorden van het IJsselmeer. Bedankt voor jullie oplettendheid en voor het contact opnemen met ons!

 

Tijdens crisisberaad op 14 september heeft het bestuur besloten dat we deze week de banen zullen moeten veranderen. Wij streven ernaar om dat deze week af te ronden en jullie nog voor het eind van de week te kunnen voorzien van nieuwe banenkaarten en baantabellen alsook een nieuw logboek met banen van 200 zeemijl die niet dwars door werkgebieden gaan.

 

Het spijt ons enorm voor de vele zeilers die de banen al in hun navigatie hebben voorbereid, maar zoals de situatie nu geworden was zouden gevaarlijke situaties kunnen ontstaan om de uitgezette baan tóch te varen en op het beste geval zouden deelnemers erg teleurgesteld worden over hoe zij bepaalde boeien zouden moeten vinden in een smalle hoek van het IJsselmeer naast allerlei boeien en werkschepen.

 

20200915 werkgebied noordelijk IJsselmeer

Wedstrijdaankondiging en wedstrijdbepalingen

We hebben een bijgewerkte voorlopige wedstrijdaankondiging en voorlopige wedstrijdbepalingen geplaatst in de documentenpagina. Op 2 september zijn de wedstrijdbepalingen voor het laatst aangepast, versie 9.

 

De veranderingen zijn Corona gerelateerd. Wij verwachten later nog meer wijzigingen te moeten maken, waarover je geïnformeerd zal worden.

 

Volgende week publiceren we ook een Coronareglement.

Baantabel aangepast

Oplettende deelnemers hebben ons gewezen op een fout in de baantabel van baan 4. Op 16 augustus hebben we daarom een bijgewerkte tabel (rev3) gepubliceerd, waarin alleen de baantabel van baan 4 gewijzigd is. Na ronding van Sport A was de EZ-A weggevallen, die is weer toegevoegd. De baankaart blijft ongewijzigd. De tabel is te vinden op de documentenpagina.

Contactpagina

Het is ons helaas duidelijk geworden dat de contactpagina van onze website van maart t/m juni geen mails bij ons heeft bezorgd. Daardoor heeft u mogelijk geen antwoord gekregen op uw vraag of opmerking, waarvoor wij onze excuses aanbieden. Dat probleem is inmiddels verholpen. Mocht u nog op een reactie wachten, dan zult u uw vraag of opmerking opnieuw aan ons moeten sturen.

Logboeken

Dit jaar zullen deelnemers hun logboek elektronisch uitgereikt krijgen. Dat idee is ontstaan uit het feit dat veel papier werd verspild. De besmettingsrisico’s m.b.t. Corona zijn een tweede goede reden om niet logboeken uit te delen en in te nemen. Lees hierover meer op  onze pagina met wedstrijddocumenten.

Banen 2020

Het is zover! Op de documentenpagina van deze website staan de voorlopige banen voor dit jaars evenementen gepubliceerd. Houd er rekening mee dat er nog veranderingen kunnen komen wanneer boeien verlegd worden, werkgebieden worden veranderd of andere wijzigingen optreden.

Bijgewerkte handicaps en individuele rusttijden

Een bijgewerkte voorlopige lijst van handicaps en individuele rusttijden hier te downloaden en staat gepubliceerd op de documentenpagina. Mocht je het gevoel hebben dat je scheepstype niet klopt, of dat er gegevens van het standaard scheepstype verkeerd zijn overgenomen, neem dan even contact met ons op via de contactpagina. Ter verduidelijking: Er is een reële kans dat de lengte waterlijn of de waterverplaatsing van jouw specifieke schip afwijkt van de gegevens die we van het standaard scheepstype gebruikt hebben. Dat passen we niet aan. We gebruiken een zorgvuldig bepaald gemiddelde van schepen van hetzelfde merk/model/fabrikant etc. Voor een verdere toelichting, zie de documenten die we over dit onderwerp gepubliceerd hebben op de documentenpagina.

Uitstel van de schippersbriefing van 3 april 2020

Het spijt ons te moeten meedelen dat we hebben moeten besluiten dat de de schippersbriefing van 3 april uitgesteld moet worden i.v.m. de ontwikkelingen van de Corona pandemie. Erg jammer, maar het is even niet anders. Zodra we zicht hebben op wanneer het wel georganiseerd kan worden, laten we dat uiteraard weten.

Vooralsnog hopen en verwachten we dat de wedstrijd eind september wel gewoon kan doorgaan.

Bijna 140 aanmeldingen

Na ruim een week hebben zich nu bijna 140 zeilers ingeschreven. Er is maximaal plek voor 140 inschrijvers. Wel interesse, maar nog niet ingeschreven? Geen paniek. Als we 140 aanmeldingen hebben, ontstaat er een wachtlijst, in volgorde van aanmelding. Er zijn helaas altijd zeilers die zich om onvoorziene omstandigheden moeten terugtrekken die dan plek maken voor zeilers die op de wachtlijst staan. Dus, als je hebt besloten graag mee te willen doen, schrijf je gewoon alsnog in.

Azores and Back & 200 Myls ‘SOLO’

Wat denk je? Is de Azores & Back zeilwedstrijd een goede voorbereiding op het varen van de 200 Myls ‘SOLO’, of is dat juist andersom?

 

Tijdens de voorjaarsbijeenkomst van de 200 Myls ‘SOLO’ op 3 april om 20:00 aan boord van de Abel Tasman in de Bataviahaven zal Govert Ramselaar samen met met twee andere deelnemers, die in 2019 zowel de AZAB als de 200 Myls ‘SOLO’ verzeilden,  hierover een boeiende presentatie houden. Mis die niet!

 

De  voorjaarsbijeenkomst is bedoelde om aan nieuwe deelnemers enkele belangrijke aspecten van het deelnemen aan de 200 Myls ‘SOLO’ toe te lichten, om een leuke presentatie te houden over een ander onderwerp, maar vooral ook om elkaar (weer) te treffen en bij te praten. Mis het niet!

 

Ben je nog geen ingeschreven deelnemer, maar wil je wel graag bij deze bijeenkomst zijn?Schroom dan niet even een berichtje te sturen. Je bent dan van harte welkom.

25 jaar 200 Myls… And going stronger than ever

Wist u dat het in 2020 de 25e keer wordt dat de 200 Myls ‘SOLO’ georganiseerd wordt. Wat eens begon als een variant op de 200 Myls van Reid, met een klein groepje bevriende zeilers, is inmiddels uitgegroeid tot het grootste solo zeilevenement in Nederland met een nog steeds groeiende belangstelling van de zeilgemeenschap in binnen en buitenland. En dat tegen de trends in van afnemende deelnemersvelden. Dat had Jan Luyendijk, initiator van de 200 Myls ‘SOLO’ in 1996 nooit durven denken.

 

Er zal dit jaar bij stilgestaan worden dat het de 25e keer wordt, maar dat volgt nog.

Interessante ontwikkeling van de 200 Myls formule

In 2020 gaan we zeilen met de veelbesproken handicap op basis van de Lengte Waterlijn en de Waterverplaatsing van de boten. Maar er is meer:

 

Snelle zeilboten hadden een voordeel: Ze zeilden snel en hoefden minimaal 27 uur te rusten. Maar ze konden en mochten ook meer rusten. Zeilers met snelle jachten konden zo meer strategische keuzes maken wanneer ze wel / niet gingen zeilen. Langzamere jachten, die meer tijd nodig hadden om te zeilen en toch ook minimaal 27 uur moesten rusten, hadden die keuze veel minder.

 

Om de snellere jachten en de minder snelle jachten vergelijkbare strategische keuzes te kunnen laten maken, zullen snellere jachten dit jaar langer moeten rusten. Interessant? Uiterlijk eind mei zullen we de wedstrijdbepalingen publiceren waar je de details van deze noviteit kunt bestuderen.

Inschrijven?…

Jahaa, vanaf 1 maart kan er weer ingeschreven worden voor de 200 Myls ‘SOLO’. Zet die alvast maar in je agenda! Hou de website in de gaten.

 

Voor zeilers die voor het eerst willen meedoen: Je kunt vóór 1 maart alvast een account aanmaken in MijnZeilwedstrijden.nl. Die account heb je nodig om je in te kunnen schijven.

Line honours en gelijkere kansen voor snel en langzaam

Goed nieuws: Naast de eerder gepubliceerde nieuwe handicapformule komen er in 2020 interessante aanpassingen om het voor deelnemers met minder snelle jachten mogelijk te maken om line honours te winnen. Hoe gaaf is dat!

 

Ook worden er elementen toegevoegd om de mogelijkheden om strategische beslissingen te nemen iets meer genivelleerd wordt in het voordeel van minder snelle jachten.

 

Cryptisch genoeg? Nieuwsgierig geworden? Houdt onze website in de gaten!

Bestuurswisseling

Na elf jaar trouwe dienst en bijzonder belangrijke inbreng, heeft Theo aangegeven dat hij om privéredenen begin volgend jaar zijn functie wil neerleggen als vice-voorzitter van de Stichting 200 Myls ‘SOLO’. Het bestuur zal in januari 2020 op een gepaste wijze afscheid nemen van Theo. Hij verwacht wel mee te doen als deelnemer in 2020, dus dat is goed nieuws.

 

Het bestuur heeft Harmen de Jong bereid gevonden in 2020 aan te treden als nieuw bestuurslid. Daar zijn we erg blij mee en we zien uit naar een prettige samenwerking.

Nieuwe wedstrijddata 2020

Wat er ook gebeurt in 2020, zorg dat je de volgende data vrij houdt:

Schippersbriefing vrijdag 3 april 2020, 20:00 uur

Veiligheidskeuring en palaver dinsdag 22 september 2020

Start woensdag 23 september

Finish uiterlijk zondag 27 september 2010

Prijsuitreiking woensdag 7 oktober 2020, 20:00 uur

 

Als je gewoon de rest van je leven om deze data heen plant, wordt het weer een mooie 200 Myls ‘SOLO’!

Logboek verslag van Flecha

Lelystad,  Woensdag  2 oktober 2019
Met licht vertrekken is altijd fijner, bovendien stond de wind toen beter,(9:34 uur). Heftig eerste dagje met continu reven-ontreven-2 reven – ontreven . Bij Volendam was de wind even weg ( 10 knopen). Toen snel de spi erop gezet , met nog een rif in het grootzeil. Dat kon precies 20 minuten want toen kwam de volgende bui. Met 24 knopen de spi snel binnen gekregen. En gelijk dubbel rif gezet voor het kruisrak naar EA2. In het rak voor de wind nog even 13 knopen gevaren op een golfje, goed dat de spi weer binnen lag. Verder komen en gaan van buien en lekker kunnen varen. In de Krabbersgatsluis lag iemand nog met z’n boot dwars tegen mij. Gelukkig alleen wat krassen. Daarna lekker in Enkhuizen bij de Compagnieshaven liggen. En s ’avonds  met 7 andere solisten eten in de Mastenbar. Overdag wat gefilmd en het is nu echt bewezen , de iphone 8 is waterdicht ;-)

Donderdag, Enkhuizen
Het besluit is genomen. Het wordt baan 2 . Vandaag naar Den Helder. Naar Kornwerd is het bijna geheel bezeild. Er zijn minder heftige buien en het voelt relaxed. Bij Kornwerd even geankerd en een uurtje geslapen om op het tij te wachten. Na het schutten kom ik bij de brug allemaal baan 1-ers tegen. BMW , Xtra Hod. En ook nog Fastrak en Traveller, die zijn al rond de eilanden op baan 2. De wind is WNW 4Bft. Zonnetje, lekker zeilweer. Met stroom mee vlot het goed naar Den Helder. Om een uur of zes  s’avonds kom ik bij de ton. Op naar de KMJC. Daar is niemand. De havenmeester gebeld en die vraagt of ik meedoe met de 200myls Solo?  – JA –   Prima, leef je uit en goede vaart. Kijk, dat zijn nog eens Haven(meester)s!! Eten , daarna gedoucht, de hele badzaal voor mezelf. Alles voorbereid voor morgen. Spannend ZO 5-6 Bft en dan rond de eilanden. Alle lichtkarakters opgeschreven van Schulpengat en Noorderhaaks. En de route op tablet + telefoon  gezet. Er valt wel eens wat uit…. En in het donker daar heb ik geen tijd om dat opnieuw na te kijken.

Vrijdag , Den Helder
De wekker staat op 04:00 uur,  de wind giert al behoorlijk en ik twijfel. Stopt de 200myls hier  of ga ik wel. Om 05:15 uur start ik met Genua 3  + 1 rif, ( wind 15-18 knopen).  We stromen hard naar buiten en lopen 7-8 knopen over de grond. In het Schulpengat wordt het hobbelig. Maar het gaat goed , klein beetje snelheid minderen , dan klapt het minder op de golven die tegen de stroom lopen.  Na de S2 ton naar het Westen. Vanwege de golven maar afgekruist. De wind neemt verder uit de kust toe tot ~22 knopen. Na de MR boei gaat het heeel hard. De wind wordt nog wat meer ( 25-27 kn) en de golven zijn om heerlijk af te surfen.  Als ik zit te bellen met m’n broer (weerbericht/advies) krijg ik een enorme surf 12-13-12-14-15.2 knoop. Dat ging echt heel gaaf. De boot zoemt en de spray komt van voren. En dat bij ruime wind! De boot stuurt als een trein. Nooit uit het roer gelopen, ook met stuurautomaat gaat het prima. Af en toe ga ik naar binnen want het regent en het is koud. In het Eierlandse gat komt er nog een hardere vlaag.  Opeens loopt de fok een beetje uit de tuffluff naar beneden. Direct schiet de fok geheel uit de groef . Nu heb ik een halfwinder , niet handig met deze wind. De boot gaat scheef en ik laat de schoot los. Ik zie al een klein scheurtje  en snijd de val door die in de knoop zit. Maar voor het zeil beneden is, is het onderlijk doormidden gescheurd. Ondertussen ben ik 200 meter van de EG boei en stuur er zo dicht mogelijk langs. Na de ton val ik af en trek het zeil op het voordek naar binnen, golven slaan over. Ben erg blij met m’n lifeline en houd me overal aan vast. Fok vastgebonden op het voordek en een dubbel rif gezet. Daarna de stormfok opgezet , 3 m2 , formaat tafellaken.  Het leek wel een duikboot voorop, laarzen vol water en helemaal zeik. Met de stormfok vaart het beter. Helaas draait de wind meer naar Oost en blijft stevig, ~25 knopen. Een kwartier later spoelt de fok weer van het voordek. De nylon lijntjes tussen de reling zijn niet sterk genoeg. Hij ligt helemaal onder de boot en is met geen mogelijkheid naar binnen te trekken. Verderop vaart een vissersschip, handig om te weten. Er mag geen plastic meer in de zee, dus de fok moet er toch uit. De stuurautomaat op voor de windse koers gezet en warempel…. De fok komt onder het schip vandaan en drijft er naast. Na 10 minuten is hij weer binnen en ik sleep hem naar de kajuit. Na dit avontuur besluit ik tot een tussenstop op Vlieland. Bovendien wordt beloofd dat de wind naar O-NO gaat. Om 11:03 rond ik de ZS11-VS2. Op Vlieland stop ik alles ook m’n zeilpak in de droger en geniet van Latte Macchiatto’s. Om 22 uur wil ik weer verder.  Het vertrek van Vlieland bij een mooie O-NO wind van 3Bft. Prachtig gezeild met sterrenhemel en niemand tegengekomen. Bij de Pollendam valt de wind weg. Paniek, stroom mee in de Boontjes maar geen snelheid. Spinaker gezet , het is erg smal en donker, maar je moet het een keer gedaan hebben. Bij Kornwerd door de sluis, eten en om  05:00 uur gaan slapen.

Zaterdag, Kornwerderzand
Om een uur of 10 opgestaan en ontbeten. Het is een prachtige dag , maar voor mij niet genoeg wind. Steeds een uurtje slapen en dan weer kijken. Uiteindelijk vertrek ik om 17:30 richting Enkhuizen. Nog een rak gespinakerd met de grote spi op windhoek 100 graden bij 11 knopen wind. Genua 1 erop maar helaas in het kruisrak naar de EZ-B kwam teveel wind. Een rif gezet maar met die grote genua loopt dat niet. Om kwart voor een in Enkhuizen. Handig als je zo laat aankomt , dan kan je gewoon vooraan bij de dieselpomp liggen bij de Compagnieshaven.

Zondag, Enkhuizen
Om kwart voor negen door de sluis en goede windrichting met ZO-6 naar Lelystad gevaren. Om 11:15 uur  bij de finishton! Optimaal gebruik gemaakt van de tijd, na mij komt er niemand meer.

Organisatie bedankt !!

Siebe  a/b Flecha FF95

Elke keer beter!

Na een bijzondere en typische editie van de 200 Myls ‘SOLO’ is er op 30 oktober 2019 een reuze gezellige prijsuitreiking geweest. Het was al met al dit jaar weer een reuze geslaagd evenement, ondanks de zware omstandigheden door invloed van heftige buien.

 

Naast het loven en het in het zonnetje zetten van alle prijswinnaars, werd er ook bij stilgestaan dat deelnemers, die zich vóór of tijdens de wedstrijd terugtrokken of langer ergens bleven liggen, minstens zo verstandige zeilers zijn als diegenen die de elementen wél getrotseerd hebben.

 

De organisatie heeft zelf een aantal punten genoteerd die we volgend jaar anders willen doen. En zoals elk voorgaande  jaar roepen we eenieder op die ideeën heeft hoe het evenement nóg beter of nóg leuker kan worden, die ideeën met ons te delen door een mailtje te sturen aan ‘evaluatie@200myls.nl’. Je krijgt dan een ontvangstbevestiging en de door jou ingebrachte punten zullen tijdens onze evaluatiebespreking doorgenomen worden. Je krijgt dan ook terugkoppeling op wat er besloten is over de door jou ingebrachte punten. Dien s.v.p. je punten in uiterlijk op 12 november.

Voorlopige uitslag bekend

Na verwerking van de trackergegevens en informatie uit de logboeken, is het bestuur tot een voorlopige uitslag van de 24e 200 Myls ‘SOLO’ gekomen. Na input van een oplettende deelnemer is een kleine correctie uitgevoerd. U kunt de uitslag hier downloaden.

 

Bekijk de uitslag zorgvuldig. Mocht je fouten zien in de verwerking van de informatie, laat ons dat s.v.p. uiterlijk 25 oktober 2019 weten via de contactpagina, dan kunnen we daarover contact hebben en eventuele correcties toepassen voor de prijsuitreiking op 30 oktober 2019 om 20:00 uur aan boord van de Abel Tasman in de Bataviahaven.

Gefinisht! En nu?

Je bent gefinisht, of niet. Nu ben je best nieuwsgierig naar hoe je gevaren hebt en hoe anderen gevaren hebben. Hoe ga je informatie vinden?

 

Het bestuur gaat de komende dagen alle tracks zorgvuldig bekijken en eventueel corrigeren of aanvullen met gegevens uit de ingeleverde logboeken. Dat zal de komende dagen online te zien zijn door verschuivingen in de uitslagen van de banen.

 

Als dat allemaal gedaan is, worden eventuele strafplaatsen verwerkt. Die worden helaas niet via het online platform Mijnzeilwedstrijden verwerkt, maar in berekeningen die niet online te vinden zijn.

 

We streven ernaar rond 20 oktober 2019 een officiële voorlopige uitslag te publiceren op onze website. Kijk daar goed naar, want er kunnen best administratieve foutjes in zitten. Laat ons uiterlijk 25 oktober weten wat je denk dat er niet klopt, dan zullen we contact met je hebben en zorgen dat het goed komt te staan. Je kunt hiervoor de contactpagina gebruiken.

 

Op woensdag 30 oktober 2019 zullen we de definitieve uitslag bekend maken bij de prijsuitreiking aan boord de Abel Tasman in de Bataviahaven. We zien elkaar daar graag weer terug!

Verslag van een toeschouwer en uitzwaaier.

Dinsdag 1 oktober 2019 – Vandaag rijd ik na mijn werk naar Lelystad om mijn echtgenoot Chiel uit te zwaaien voor zijn eerste solo 200 myls zeil wedstrijd. Als ik Lelystad nader, komt de regen met bakken uit de lucht. Ik zoek een plekje in de Batavia haven voor de camper en loop door de stromende regen naar de Abel Tasman, het party schip waar de borrel is. We drinken een biertje met de grotendeels mannelijke solo wedstrijdzeilers. Daarna nuttigen wij het captainsdiner, de voorlopig laatste warme maaltijd verteld één van de zeilers. De rest van de dagen op droog voedsel, van 20 jaar oud ?

Gelukkig hebben wij het beter geregeld; na het diner halen we de voor 4 dagen, door mij vers gemaakte, vacuüm verpakte maaltijden uit de camper op. Na deze naar de boot overbracht te hebben, lopen we voor de palaver, briefing, weer terug naar de party boot. Daar krijgt het grote gezelschap een laatste briefing. Mooi om te horen hoeveel de veiligheid benadrukt wordt. En vooral goed op elkaar letten. Dan scheiden onze wegen. Chiel maakt zich klaar voor de start van morgen. En ik ben blij dat ik niet mee zeil en heerlijk in de camper kan slapen. Wat is het toch heerlijk dit kleine huisje op wielen te hebben.

Omdat ik illegaal op een parkeerplaats voor vergunninghouders aan de boulevard sta, plak ik een briefje op de ramen; “official 200 MYLES SOLO”. Hopelijk heb ik een rustige nach..  200m1 200m5 Woensdag 2 oktober 2019 – Vanochtend vroeg uit de veren. Om 6:15 snel in de kleren en op pad naar de start. Eerst nog even langs de haven en zie dat er al druk gevaren wordt en veel lichten branden. Ook Chiel is al wakker en is bezig met zijn motor de accu’s nog even bij te laden. Ik rij naar de pier met de hurkende man. Het terrein is verboden toegang maar ik negeer de borden om goed zicht te hebben op de startlijn. Midden op de pier wordt mijn doortocht geblokkeerd door een gigantisch 26 meter hoog kunstwerk; Exposure, de hurkende man. Ik stap uit de auto om te kijken of ik er veilig langs kan komen met de camper. Het zou zonde zijn als de camper de dijk af kukelt. Vlak voor 7 uur zet ik de bus op de kop van de pier. Het is tijd voor ontbijt; ik zet thee, kook een eitje en bak de broodjes in de oven. En dan begint het spektakel. Ik sta in mijn eentje te turen over de woelige baren. Dan zie ik aan de deinende toplichten dat allerlei boten bezig zijn hun zeilen te hijsen. Om klokslag 7 uur stuift de eerste boot over de startlijn. Al snel volgen nog een aantal boten. Het is mooi om al die boten op één rij, op weg naar de eerste boei, te zien wegzeilen. De lucht is prachtig met een felle oranje zon achter de donkere wolken. Ik besluit zoveel mogelijk boten te fotograferen bij het passeren van de start lijn. Wellicht leuk aandenken. Tussendoor eet ik mijn ontbijt in etappes op. Er valt nog een flinke bui uit de lucht en je ziet dat de wind tijdens de bui flink toeneemt. Ik heb grote bewondering voor alle solo zeilers die moeiteloos lijken de prachtige boten te besturen. Zo nu en dan heeft iemand zelfs tijd om te zwaaien. Even later krijg ik gezelschap van een fotograaf die geen aandacht heeft voor de boten maar vooral de prachtige luchten aan het vastleggen is. Ik bied hem een kopje koffie aan en ik vertel hem over de zeil wedstrijd. Hij wordt enthousiast en neemt een flink aantal mooie foto’s. Dan zie ik op Googlemaps dat Chiel ook bezig is de zeilen te hijsen. Het is lastig zijn boot te vinden tussen alle andere mooie schepen. En dan om 8:22 uur is het zover en zie ik samen met Ton de fotograaf de Waterman over de startlijn racen. Prachtig is het om onze boot eens van een afstand met volle zeilen te zien varen. Het gaat hard, binnen een paar minuten is hij al weer uit zicht. En na e-mailadressen uitgewisseld te hebben met de fotograaf pak ik de boel in. Op naar het werk. Ik had dit fantastische begin niet willen missen. Maar helaas na een prachtige zeildag, met uitschieters van windkracht 7-8 in de regenbuien, moet Chiel opgeven. De accu’s blijken onvoldoende te zijn en kan daardoor de stuurautomaat niet meer gebruiken. Aan het eind van de dag is de Waterman weer terug bij start. Een ervaring rijker. Ik doe het solozeilers niet na.

Karin Sanders van Heijst

Gereviseerde baaninformatie

Let op: Banen zijn niet veranderd! We hebben alleen door oplettendheid van een deelnemer een fout gecorrigeerd in de presentatie: Er waren hulpwaypoints gedefinieerd om niet over land te gaan, of buiten het vaarwater. Daardoor klopte de koers naar het volgende routepunt soms niet. We hebben een nieuwe Excel en nieuwe baantabellen klaargezet van de banen 1 t/m 3. Zie https://www.200myls.nl/wedstrijddocumenten/

Banen in Excel, PDF en GPX

Op de documentenpagina hebben we de voorlopig bijgewerkte banen gepubliceerd in Excel, PDF en in GPX, alleen ter informatie voor de wedstrijd en voor strategische doeleinden (niet voor navigatie!) inclusief wat extra informatie voor de rekenaars onder ons. Raadpleeg de Documentenpagina voor de informatie en de disclaimer.

Handicapformule

De 200 Myls ‘SOLO’ is een zeilrace volgens de filosofie van Corinthean Sailing met ongeveer de volgende beschrijving: Meedoen is belangrijker dan winnen, sportiviteit en eerlijkheid staan voorop, de tocht omvat niet alleen de wedstrijd, maar ook de voorpret, de voorbereidingen, de sociale aspecten, weer en wind, zon en maan etc. zijn allemaal belangrijke aspecten van het evenement.

Maar voor diegenen voor wie het wedstrijdelement toch erg belangrijk is: Er is veel energie en tijd gestoken in het lanceren van een nieuwe, eenvoudige handicapformule voor de 200 Myls ‘SOLO’. We hebben daartoe de formule overgenomen die ook gehanteerd wordt voor de 30 mijls Markermeer en de 75 mijls IJsselmeer, die daar aardig leek te werken.

We hebben de uitslagen van de 200 Myls ‘SOLO’ de afgelopen jaren met de nieuwe formule doorgerekend. In de top 20 zijn er enige verschuivingen, maar die zijn niet heel bijzonder. Mede op basis van die analyse hadden we de beslissing genomen de nieuwe eenvoudige formule te hanteren.

Echter, nu alle inschrijvingen praktisch rond zijn, vallen diverse excessen op. De formule is helaas iets te eenvoudig om heel zware en heel lichte boten tegen elkaar te laten zeilen en de uitslag te berekenen met de eenvoudige formule.

We hebben daarom de eenvoudige formule inmiddels doorontwikkeld, waardoor er  minder excessen zijn en waarmee de bandbreedte van afwijkingen veel kleiner is geworden. Er ontstaat een betere handicap waarmee zwaardere jachten en lichtere jachten beter met elkaar vergeleken kunnen worden.

We hebben beraadslaagd of we de nieuwe formule al in 2019 kunnen toepassen. We hebben gemeend te moeten besluiten dat dit niet kan, omdat deelnemers zich op basis van de wedstrijdaankondiging hebben ingeschreven en nu de handicaps substantieel aangepast zouden worden. Dat betekent dat in 2019 blijft alles zoals het nu berekend is, maar in 2020 zal de nieuwe formule gehanteerd gaan worden. Maar dan weten jullie tenminste dat we niet doof en blind zijn voor de constructieve opmerkingen die ontvangen zijn over het onderwerp en dat we daarmee serieus aan de gang zijn gegaan om het evenement voor een zo groot mogelijke groep zeilers toch leuk te houden.

Voorlopige banen en wedstrijdbepalingen

Op de documentenpagina zijn de voorlopige banen en de voorlopige wedstrijdbepalingen te vinden. De banen zijn aangepast n.a.v. de evaluatie en n.a.v. overleg met de autoriteiten: De laatste rakken op het Markermeer zijn nu langer, zodat de afhankelijkheid van de bediening van de sluizen op de laatste dag minder is. Het voegt ook stratgische mogelijkheden toe.

De autoriteiten wilden dat we de merktekens van de Vaarweg van Amsterdam naar Lemmer zoveel mogelijk zouden vermijden, iets dat ook beter is voor onze eigen veiligheid.

Enthousiast

De inschrijving verliep bijzonder enthousiast dit jaar, weer veel sneller dan voorgaande jaren. De eerste dag noteerden we 117 inschrijvingen en na vijf dagen hadden we het maximale aantal van 140 bereikt. Nog interesse? Schroom je niet om gewoon in te schrijven. Tijdens het voorjaar en de zomer veranderen plannen en mogelijkheden weleens van inschrijvers en zullen er plekken vrijkomen voor zeilers die op de wachtlijst staan. Tot op heden hebben we nog nooit iemand hoeven teleurstellen die zich voor de uiterlijke inschrijfdata hadden aangemeld. Aanhouden en volhouden begint dus voor sommigen al bij het inschrijven.

Inschrijving geopend!

Vanaf 1 maart 00:01 kun je je inschrijven. Lees vooral eerst zorgvuldig de wedstrijdaankondiging, om zeker te stellen dat je op de genoemde data kunt varen en dat je aan de eisen van deelname voldoet. Vervolgens kun je op www.mijnzeilwedstrijden.nl een account maken en gebruiken om je inschrijving te voltooien. Dat werkt vooral goed gewoon op een computer, wat minder handig op een smartphone.

Nieuwe handicapformule

M.i.v. 2019 gaan we op een andere wijze jachten handicaps geven.

Bij je inschrijving moet je een Lengte Waterlijn opgeven. Bij deze de lijst met lijst met scheepslengtes. Staat je boot niet in die lijst, vul dan s.v.p. de juiste lengte in en vul in uit welke documentatie je die hebt afgeleid (meetbrief, folder, bouwspecificatie o.i.d.)

Wedstrijdaankondiging 2019 gepubliceerd!

Het aftellen is nu écht begonnen, want op 1 maart 2019 kunt u zich (weer) inschrijven voor de 200 Myls ‘SOLO’. De wedstrijdaankondiging kunt u hier downloaden en altijd terugvinden op de ‘Documenten’  pagina.

 

Het evenement is een prestatietocht voor de één, een gezellige zeilweek voor de ander en een uiterst serieuze zeilwedstrijd voor weer een ander. In de 200 Myls ‘SOLO’ is voor elke zeiler plaats!

2019!

Iedereen een fantastisch 2019 toegewenst! Met veel gezellig, mooie, soms snelle en soms langzame sportieve zeemijlen.

 

Voor de zeilers die in 2019 de 200 Myls ‘SOLO’ willen gaan varen, noteer dan:

2 t/m 6 oktober 2019

 

Inschrijven vanaf 1 maart 2019.

Sanders wordt Zen op Zee

De trouwe lezer zal zich nog herinneren hoe de schipper van de Tuimelaar in de 200-Myls-Solo 2017 met gierende adrenaline de basaltblokken bij de startlijn wist te ontwijken, hoe het bloed het witte dek bespatte in de sluizen van Enkhuizen en hoe met windkracht 9 de optimale balans werd gevonden tussen het tweede rif en het surfen van de golftoppen (“Sanders blogt op Zee” http://200myls.nl/2017/10/07/sanders-blogt-op-zee/).

 

In ieder geval herinnerde de schipper zelf zich dit maar al te goed en het was dan ook met enige huivering dat hij aan de start verscheen van editie 2018. Maar met een duidelijk voornemen: ik ga niet voor de snelheid, ik ga voor het genieten, ik ga er een mooie tocht van maken, ik laat me niet stressen. Ik word Zen op Zee!

 

En ik ga zeker niet als eerste proberen te starten om 7:00 uur, want dat gedoe met al die bootjes in het startgebied in het donker tussen de langs daverende vrachtschepen vond ik vorig jaar ook een stressvolle gebeurtenis. Ik heb immers tot 10:00 uur de tijd om regulier te starten.

 

Zo word je Zen op Zee.

 

De normale incidenten konden mij dan ook niet deren: Aan de steiger in starthaven Lelystad werd ik met mijn 2,5 meter diepgang in de modder vastgezogen. Met brute lierkracht op de ankertros heb ik Tuimelaar weer losgetrokken en afgemeerd aan de tegenoverliggende steiger naast Wendelyn. Maar Wendelyn wilde wél om 7 uur starten, dus toch maar om 6:15 uur in de ochtend in het donker op weg naar de start. Ondanks de duidelijke waarschuwing bij het palaver: bijna op een achtergebleven Hiswa meerpaal geknald. Vervolgens in het startgebied: ondanks de duidelijke waarschuwing bij het palaver bijna overvaren door een vrachtschip. En kort na de start begeeft de windsnelheidsmeter het en deze blijft de hele race buiten gebruik (zo leer je weer op je gevoel zeilen!).

 

Dit alles kon mij dus niet ontmoedigen en ik bleef Zen op Zee.

 

Mijn starttijd was 7:10 uur, maar ik vond het toch meteen jammer dat ik die eerste tien minuten al cadeau had gegeven aan de snellere starters. Ik begon te jagen op de voorliggers, een mooie aan-de-windse koers, ideaal voor Tuimelaar. Toch waren die tien minuten niet meer in te halen, en vijf of zes jachten rondden ton “Sport-G” ruimschoots voor mij. Met een ongelooflijke voorsprong van Zeilblij: 2,5 mijl. Hoe heeft-ie dat geflikt op een kruisrak van 11,9 mijl!

 

Nu op naar Volendam, een mooie halvewindse koers. Vóór mij, en links en rechts, en ook achter mij worden de spinnakers gehesen. Maar nu moet ik met het schaamrood op de kaken iets bekennen aan de 200-Myls-Solo gemeenschap: ik vind dat spinnakeren in mijn eentje eigenlijk een beetje eng, steeds bang dat ik uit het roer loop, of dat de spinnaker als een zandloper om het voorstag vastdraait, of dat ik die lap van 155 m2 straks niet meer naar beneden krijg en rechtdoor moet varen waar iedereen de ton rondt en met een mes de hele boel in stukken moet snijden om mij het vege lijf te redden. Nou heb ik wel zo’n slurf, zo’n spinnaker condoom, maar daar durf je je in het wedstrijdveld toch niet mee te vertonen, ik hoor het daverend gelach al om mij heen, nee dat kan echt niet.

 

Om ook de spinnakerstress te vermijden zet ik mijn geheime wapen in: de Code Zéro. Het is een mooi zeil, het is een fijn zeil, het is een glimmend zeil, het is een makkelijk te bedienen zeil. Maar het resultaat is op deze koers dat ik aan alle kanten voorbij wordt gevaren door fanatiek hun voordekken op en af springende solo-zeilers die wél weten hoe ze hun spinnakers in bedwang moeten houden. Het is een fraai gezicht: onder andere de Blue June en de Jager lopen mij met gebolde spinnakers voorbij, twee boten die ik toch echt te snel af zou moeten zijn. Maar: no stress!

 

Bij het Paard van Marken neemt de wind af. Jager ligt net voor me, ik zie Dick Koopmans over zijn dek alle kanten op draven om het maximale uit de wind te halen. Dat helpt hem, totdat de wind wat meer van voren komt. Nu moeten de spinnakers het afleggen tegen mijn Code Zéro en ik weet de schade weer wat in te lopen. In de Oranjesluizen meldt een van de zeilers dat hij meteen zijn vriendin heeft gebeld om haar te vertellen dat hij ook zo’n zeil wil kopen.

 

Door het Noordzeekanaal varend zie ik onder de mast op dek een mooie stevige RVS-bout liggen. Een imbus-bout. Een gave bout. Toch niet iets wat een meeuw op het dek heeft laten vallen. Dus waar komt die bout vandaan? Wat zit er in de mast, waar geen bout meer aan vast zit? Waar ga ik straks op zee door verrast worden? Ik wil het niet weten, maar je gaat je er toch zorgen over maken. Maar nee. Ik laat me niet stressen, ik blijf Zen op Zee.

 

Na het passeren van de zeesluis kom ik tegen 17:00 uur met de eerste groep in Marina Seaport IJmuiden terecht, waar wij ons verzamelen om met lopend tij de Noordzeebaan te varen: langs de kust en via Den Helder het wad op, dan door naar Kornwerderzand. Ik had mij stellig voorgenomen mijn vaar- en rusttijden zo te kiezen, dat ik alleen overdag zou varen. Lekker relaxed! No stress.

 

Maar ja, dat zou betekenen dat ik pas morgenochtend met het tij van half elf kan wegvaren, en dan donderdagavond met nog maar 75 mijl achter de kiezen, alweer in Kornwerd mijn tweede rusttijd moet nemen, waarna ik vrijdagochtend zou herstarten voor de volgende 125 mijl. En dat terwijl vrijdag de wind zou wegvallen. Nee, dat is geen optie, dus toch maar ’s-avonds om half negen in het donker losgemaakt en de zee op. Bij ton ”Baloeran” net na de Jager gestart, naast Florijn en Geisha.

 

Dit goed bezeilde aan-de-windse koersje (50-70 graden schijnbare wind) was een kans voor Tuimelaar. De zeilen van de andere boten kon ik in het donker niet onderscheiden, maar aan hun snelheden was te zien dat er in het donker niet werd gespinnakerd. Op Tuimelaar kon het geheime wapen weer worden gezet en al gauw liet ik Geisha en Florijn achter me. Het niet-zo-zen-bloed kruipt waar het niet gaan kan: ik joeg op de Jager en zeilde deze voorbij. De sterren verschenen in het zwerk, er was geen grote scheepvaart, wel een Grote Beer, wat kleine lichtjes aan de wal en, aan de einder, ruim 20 mijl voor ons, was al snel het zwaailicht van de Lange Jaap (Den Helder) te zien dat met ijzeren regelmaat een scheut licht onze kant op wierp.

 

Gehurkt op het donkere voordek draaide ik mij in een onhandige positie om een zeilbandje vast te maken. Opeens hoor ik een geraas en gefluister langs mijn oor, komt er een zeil naar beneden? Wat gebeurt er? Het duurt enkele seconden en dan heb ik in de gaten dat ik als een Michelin mannetje zit vastgesnoerd in mijn spontaan opgeblazen zwemvest. No stress! Naar binnen, rustig het zwemvest uitdoen en vervangen door een andere, dan weer in het donker naar voren en het klusje vervolgen.

 

Maar dat boutje, dat boutje … .

 

Het leek wel of de stroom mij gaandeweg steeds dichter naar de wal bracht. Ter hoogte van de Lange Jaap scheerde ik vlak langs de kust (ton “S11”volgens voorschrift aan stuurboord houdend) het Schulpengat door en het Marsdiep binnen. De wind kwam wat achterlijker binnen, het water hield op met klotsen en in de stilte die volgde gleed ik langszij Hinder. “Vaar je nog door?” vroeg de schipper. “Ik wou eigenlijk stoppen in Oudeschild,” zei ik, maar het is zo mooi, ik denk dat ik door vaar. “Ja, ik wou ook stoppen, maar ik ga ook door.” En zo gleden wij samen het donkere wad op.

 

Een foute beslissing.

 

Aanvankelijk won ik flink op de Hinder, met mijn Code Zéro gehesen. Wij baanden ons een weg van de ene verlichte ton naar de volgende, goed oppassend om de tussenliggende onverlichte boeien te mijden. Maar de wind nam steeds verder af en langzaamaan begon ik mij zorgen te maken of we Kornwerd wel zouden halen op het staartje van het tij. Er was geen weg terug. Het enige wat ik zou kunnen doen was ankeren op het wad, bijvoorbeeld aan de Noordzijde van Breezanddijk, maar dat zag ik niet zitten, daarvoor was ik te onbekend met het water. Hinder hees de spinnaker en zoals ik inmiddels gewend was, liep ze mij voorbij. Ik keek het een tijdje aan, maar zag steeds meer het perspectief opdoemen van een kerend tij met windstilte en een achteruit zakkende Tuimelaar op het wad. Hier kon geen Zen tegen op. Ik moest wat doen. Deklichten aan, Tuimelaar wordt een grote lichtbundel op het donkere wad, lijnen en spi-boom klaar maken en omhoog met dat ding. Dat hielp goed. Hinder lag inmiddels een mijl voor mij, maar die afstand nam niet meer toe. Op de AIS kon ik zien dat Free Bird, zo’n zes mijl voor ons, nog goede voortgang maakte. Kennelijk liep de stroom nog mee. Ik zag het weer een beetje zitten. En inderdaad, om 5:16 uur, rond de kentering, rondde ik ton ”BO2 VVG1” bij Kornwerd. Op de AIS zag ik een batch 200-Myls-Solo boten de sluis uit komen. Zij gingen juist het meelopend tij de andere kant op pakken. Het neerhalen van de spinnaker viel me mee: netjes afvallen tot 150 graden schijnbare wind, de guy spiken bij de spi-boom. Naar achteren om de val los te maken en het voordek op met de val in de hand, een slag over de lier, zodat de spinnaker gecontroleerd zakt. De hele handel in het luik proppen. Zo opgeruimd staat netjes. We worden weer Zen! Al is het moeilijk om Zen te blijven bij het aanvaren van de toegang naar het sluiscomplex. Wat is dat slecht aangegeven, zeg! Groen licht aan bakboord, rood aan stuurboord, maar het hoort juist andersom te zijn. Hoe ligt die strekdam nu in zee, waar staat het havenlicht? Het is eigenlijk op zicht niet te doen, je moet op je GPS kaart blijven kijken. Een uit het niets op volle snelheid binnenvarende visser was uiteindelijk de beste wegwijzer.

 

Om 7:30, het was weer licht, te kooi in Makkum. Het niet-varen in de nacht was deze nacht nog niet gelukt.

 

Tegen twee uur ’s-middags kon ik weer starten aan de zuidzijde van de Lorentz-sluis. Ik besloot om te proberen de 93 mijl die ik op het noordelijk deel van het IJsselmeer moest afleggen in een ruk te gaan varen. Voor vrijdag was er immers windstilte voorspeld, dus ik wilde er voor zorgen dat ik vrijdag of vrijdagavond alleen nog de laatste 25 mijl op het Markermeer hoefde te varen, zodat de windstilte geen blokkade zou worden voor het afleggen van een groter deel van de tocht. Dus nu – donderdagmiddag – maar flink doorzeilen. Dan kan ik in de loop van de nacht mijn verplichte ankerstop maken bij Enkhuizen, de verplichte (totaal) 27 uur rusttijd volmaken, en met een beetje geluk zal er vrijdag eind van de middag toch wel weer wat wind zijn? Dan vaar ik die laatste 25 mijl in vier uurtjes.

 

Maar dat boutje, dat boutje … .

 

Daar gaan we dan, kris-kras het IJsselmeer over. Naar Staveren, naar Oude Zeug, naar Hindeloopen, naar Breezanddijk. De rakken zijn netjes uitgezocht, want ik kan met mijn 2,5 meter diepgang alle tonnen rechtstreeks aanvaren. Vorig jaar moest ik bij Breezanddijk nog omvaren en raakte ik bij Hindeloopen de bodem. Op weg naar Medemblik begint de in de railing opgebonden Code Zéro door het water te sleuren. Ik ga naar voren en bindt hem als een mummie in met een eindeloze reeks zeilbandjes. Pas na dit klusje begin ik na te denken. Hoe komt het eigenlijk dat-ie zo door het water sleurt, zou het misschien iets te hard waaien? Inderdaad, ik had al lang niet op de windmeter gekeken, die deed het immers niet, maar de bovenste kabel van de railing door het water betekent meestal: meer dan 20 knopen wind en … reven!

 

Ik gooi de grootschoot los, ik laat de val een paar meter zakken. Ik haal de smeerreep door, ik trek ‘m nog strakker, maar iets lijkt niet goed … . Ik zet de val door, trek de schoot aan. Inderdaad er zit iets niet goed, de halshoek blijft los en de kracht van de val op het zeil loopt schuin weg naar achteren. Lampje er bij (het is inmiddels donker): het boutje verklaard! De smeerreep had door een mooie RVS sluiting in de halshoek moeten lopen, maar die sluiting is overboord gegaan. Gelukkig heb ik er nog een liggen. Snel gemonteerd en ik kan weer zeilen. Het boutje zit mijn Zen-gevoel niet meer in de weg.

 

Op het volgende rak kan ik alweer ontreven. Het blijft een rustige nacht met een lekker lopend windje. Op weg van Enkhuizen naar de Ketelbrug schrik ik van de enorme lampen van een aantal werkboten binnen het werkgebied voor Urk. Het gebied is goed verlicht, maar toch is niet goed te zien wat er ter plaatse in het water ligt. Het lijkt er op dat ik recht op de begrenzing afkoerste in de vorm van een drijfboeienlijn. Na de schrik keert de rust weer aan boord van de Tuimelaar. Hoe is het eigenlijk met de concurrentie? Er zijn hier niet veel 200-Myls-Solo zeilers waar te nemen. De hele dag vroeg ik mij af waar de Jager gebleven was. Als ik bij de Ketelbrug “KH” heb gerond en op weg ben naar “UK10” zie ik op de AIS dat Jager een paar mijl achter mij zit en spoedig ook de KH zal ronden. Inmiddels is het vijf uur ’s-nachts. Ik heb nog negen mijl voor de boeg naar Enkhuizen. Ik houd vast aan mijn plan om het Noordelijke IJsselmeer in een ruk af te maken. Onderwijl geniet ik van een donkere sterrenhemel met een heel dun maar helder maansikkeltje dat langs de horizon scheert. Als ik in de kuip op mijn rug ga liggen, het vertrouwde plekje waar ik vele nachtelijke uren alleen op zee heb doorgebracht, is mijn enig uitzicht de rood en groen verlichte Windex in de top van de mast die op het ritme van de golven langs de sterrenhemel heen en weer beweegt. De man, zijn boot en het heelal.

 

Om 7:03 uur, het is weer licht, rond ik de KG bij Enkhuizen. De wedstrijdklok staat stil en ik zet koers naar het vlakke en ondiepe water net ten noordoosten van het Krabbersgat. Heel voorzichtig vaar ik richting land. Met de echolood tast ik als het ware de 2.70 meter lijn af, zodat ik net genoeg diepte heb om te ankeren. Precies op die lijn biedt het land de luwte tegen de zuidwestelijke wind. Tsja, het niet-’s-nachts-varen was weer niet gelukt. Maar Zen was ik wel. Om 8 uur te kooi op het Kooizand. Heerlijk geslapen.

 

’s-Middags om een uur of twee sta ik op, eet een flink ontbijt en maak mij klaar om richting Naviduct te gaan. Tegen de tijd dat ik daar aankom is de wind helemaal weg. Ik had verwacht dat dat eerder zou gebeuren, maar overdag – toen ik lag te slapen – kon er door de ander deelnemers nog lekker gezeild worden. Het nachtelijk doorvaren had mij niet echt voordeel opgeleverd.

 

Aan de westzijde van het Naviduct mag ik op zijn vroegst om 16:55 uur weer starten. Dan pas is de 27 uur rusttijd “volgelopen.” Ik zit goed op schema, want rond vijf uur lig ik met zeilen op vlakbij start-ton “KR29 BR2”. Maar de wind is echt “nul”. Er is dan ook maar één juist besluit om te nemen: niet starten en wachten tot er wind is.

 

Ik zie Dick Koopmans op de Jager de lucht, het water en de wind verkennen. En wat doet hij? Hij gooit zijn anker uit en start niet. Ook de schipper van de Free Bird kijkt vertwijfeld naar zijn windmeter. “Dat wordt niks meer, ik moet morgenavond terug zijn in Makkum.” Hij keert terug, verdwijnt weer richting Naviduct.

 

Ook ik kijk vertwijfeld naar mijn windmeter. Maar dat is omdat-ie het nog steeds niet doet. Ik ga gewoon starten, bedenk ik. Als ik wacht op wind en later start, is de kans net zo groot dat ik straks midden op het meer geen wind meer heb. Ik ga gewoon! Met snelheid “bijna-nul” dobber ik heel langzaam langs de KR29 BR2 en ik doe er kruisend vijf kwartier over voordat ik de smalle vaargeul kan verlaten. Normaal is dat 10 minuten varen, dus dit was voor de wedstrijdzeiler de meest domme beslissing die je kunt nemen. Laten we het maar een Zen-beslissing noemen. Ik verbaas me er over hoe je zonder wind en zonder zichtbare snelheid van de boot (ook de log wijst 0,0 als snelheid aan), toch met een halve knoop per uur de goede richting in kunt gaan. Af en toe is er een kort vleugje wind en dan trek ik aan alle lijntjes om er nog een beetje effect uit te halen. De zon zakt oranjekleurig weg achter het licht van Leekerhoek. Hoeveel uur ga ik over deze 25 mijl doen? Met een klein beetje wind zou ik om een uur of negen ’s-avonds kunnen finishen bij Lelystad. Maar nu rond ik de eerste ton, de “EA1” pas om half negen en zet vervolgens in volstrekte duisternis en stilte koers op de “Sport-G”.

 

Zo als vannacht heb ik het Markermeer nog niet meegemaakt. Vrij van land in een cirkel van tien kilometer om mij heen heb ik toch niet het gevoel dat ik midden op een groot meer zit. Aan de horizon zie ik overal lichtjes op het land om mij heen. Soms hoor ik een zware automotor of een opgevoerde brommer langs de dijk optrekken. Soms hoor ik een flard muziek, misschien ging in Volendam de deur van de kroeg even open. En verder rust op het water. Nu en dan een opfladderende vogel. Het voelt alsof ik in een stadsvijver lig te dobberen. Dan komt de ton dichter bij. Ik ben al lang op het flitsende licht (1 flash in 10 seconden) aan het sturen, maar in het donker is de afstand moeilijk in te schatten. Is het nog 200 meter of 20? Als ik vlakbij ben, is de ton zelf in de lichtflits te onderscheiden. Ik zet er een zoeklicht op. Dan ziet dat gele object er plotseling een stuk prozaïscher uit. Ik rond de ton dichter dan ik ooit heb gedaan en dobber voort naar de volgende, Sport-H. Op de AIS zie ik dat er twee boten vlakbij deze ton liggen. Ook in windstilte aan het dobberen? Maar nee, ze blijven exact op dezelfde plaats liggen. Als ik rond half één bij Sport-H aan kom drijven, zie ik dat de beide 200-Myls-Solo jachten tegen elkaar aan op anker liggen. Midden op het Markermeer. Wie ligt ooit zo voor anker? Een liefdevol gearmd slapend echtpaar in de nacht. Ik dobber nog enkele uren voort en finish uiteindelijk om vier uur ’s-nachts. Het kostte Tuimelaar 11 uur om deze 25 mijl af te leggen. Maar het was uniek om urenlang gewiegd te worden door deze stille waterwereld. Om half acht ’s-morgens lig ik afgemeerd in thuishaven Muiderzand. Ook de derde nacht heb ik uitsluitend gezeild.

 

Alles verliep dus anders dan gepland. En zo hoort het ook.

 

De 200-Myls-Solo, een strijd tegen jezelf tegen het decor van de andere deelnemers. Het lijkt wel het echte leven.

Update: Voorlopige uitslag 14 oktober 2018 met banen

Afgelopen zondag heeft het bestuur de uitslagen zorgvuldig nagekeken. De baanlengte en de zeiltijden van baan 5 zijn gecorrigeerd voor de nieuwe ligging van de EZ-D.

Tot 20 oktober kunnen jullie reageren op de voorlopige uitslag. De uiteindelijke uitslag zal op 23 oktober definitief en onherroepelijk worden vastgesteld.

Laatste update is van 18 oktober 2018 om 08:20 uur v5. Enige aanpassing is een correctie van zeiltijd van een deelnemer, waar de tracker een fout had gemaakt en dat we de banen hebben toegevoegd. Kun je alvast een beetje spieken hoe je het in jouw baan hebt gedaan ;-)

Klik hier om de voorlopige uitslag te downloaden

 

Mooie foto’s

Ondanks de gemiste start van de 200myls ((nog) niet comfy met de 6/7bft ma\di) heb ook ik deze week van het prachtige zeilweer genoten (minder enervered, een beetje jaloers, maar wel een heel stuk meer relaxed zo :), volgend jaar weer een kans ). Daarbij zijn ook een aantal deelnemers voor mijn (tele)lens gekomen.

 

Aangezien een actie foto op je eigen boot altijd leuk is, maar voor de meesten een zeldzaamheid, wilde ik ze jullie niet onthouden. Wellicht dat jullie ze kunnen delen met de zeilers:  https://www.flickr.com/gp/basswuste/W802q8. De link geeft toegang en download rechten en kan gedeeld worden met de zeilers.

 

Met vriendelijke groet

 

Bas Swuste
Jumpin’ Jack

Uitslagen

Helaas doet de uitslagverwerking op de trackingsite het dit jaar niet goed. Negeer dus vooral wat je daar ziet. Zondag 14 oktober nemen we de voorlopige uitslag door. Na de vergadering zullen we de voorlopige uitslag publiceren. Mochten daar fouten in zitten, verzoeken we je die vóór 20 oktober bij ons voor te leggen, zodat e.e.a. zorgvuldig bekeken en eventueel gecorrigeerd kan worden.