Title Image

Archief

Flecha met 11 tot 12 knopen naar Trintelhaven

Gister aan het eind van de middag is de Flecha vertrokken uit Enkhuizen.  Om alvast een klein stukje te varen en een 2e rustperiode te nemen, zet ik koers naar Trintelhaven. Plan is om er net voor het donker te zijn, omdat ik de  haven niet ken. De rakken er naar toe zijn spectaculair . Met dubbel rif en kleine fok gaat het vaak boven de 11 – 12 knopen. In vlagen tot 35 knopen wind is het zaak je goed vast te houden, want het beweegt allemaal behoorlijk. Na de Sport E moet ik nog 3 mijl kruisen richting Trintelhaven. Dat is buiten de wedstrijd en dus niet erg, maar duurt Langer dan verwacht. Een mijl van te voren start ik alvast de motor. Wat te vroeg zoals blijkt , want 10 minuten later tijdens het strijken van de fok geeft de motor een koelwateralarm. Door de helling heeft- ie lucht aangezogen. Motor uitgezet want binnen stinkt het nogal. Gelukkig neemt de wind af in de luwte van de haven en zeil ik er naartoe. Bij de ingang gebeld met Jos van de Maximum ( die lag daar al ) en gevraagd waar ik aan kon leggen. In het donker in een onbekende haven is wat assistentie wel fijn. Met aanwijzingen en helpende handen ging het aanleggen prima . Inmiddels is de motor afgekoeld en weer aan de praat. Straks verder naar Urk. Goede vaart, Siebe.

Uit Enkhuizen ontsnapt

Daar lig je dan in de luwte van de Buitenhaven van Enkhuizen. Leuke lunch met veel zeilerspraat achter de kiezen. Maar het plan van Herman is nog niet zo gek. Dus snel van de Mastenbar naar de plotter en de weather app, aan boord de Bella Diva.  “Zou kunnen, maar is dat voldoende?”, zeggen we.
De emotie wint het van de trots en de ratio. Windkracht 6, mwah, hooguit een stevige 5.  Snel alles in gereedheid gebracht en vertrokken. Mijn buur riep me nog na dat het buiten harder waait dan je hier denkt. En o o o wat kreeg hij gelijk.
Alleen de genua, een klein lapje. Maar ook dat was al snel te groot voor de ruime eind met dito deining. Ik was niet alleen.  Al snel werd ik ingehaald door uiteindelijk vier solozeilers met als voordeel dat ik in Lelystad werd aangepakt. De havenmeester antwoordde op mijn vraag of dit zeilen valt onder dapper: “Eigelijk van de gekke.” Wie heeft er nou gelijk?
Op de foto de Seldon van Tonno van Bemmel.
Vriendelijke groet, Bernard Beijk

Waarheen verdwijnt het water?

29 Uur na een duistere start in Lelystad een korte terugblik vanuit een zonnig Makkum. Varen zit er voorlopig even niet in, niet eens zozeer door de wind – daar lachen ze om in het Caribisch gebied – maar het water verdwijnt in fors tempo. Anderhalf uur geleden, voor het ruimen en aantrekken van de wind, lag mijn dek nog flush met de betonnen steiger maar de boot ligt inmiddels 60 cm lager, zie foto!

Weer, wind en golven van de eerste dag kennen we inmiddels allemaal. Ook de thuisblijvers hebben de omstandigheden wel door…. mooi zeilen met af en toe een kinkje in de kabel (schoot) maar met een smile. We hebben, de een wat meer dan de ander, her en der tijd verloren maar zolang je er ongeschonden uitkomt, is er niks aan de hand. Dat is in het kort ook het etmaal voor Ilou geweest.

Verrassend hoe identieke boten bij elkaar blijven varen of doen we hetzelfde goed en/of fout? De Traveller (Edwin Verweij) en Ilou –beide Sunfast 37 – zijn samen gestart in Lelystad en samen in Makkum gefinisht. Helaas ben ik na de finish in Makkum Edwin uit het oog verloren in het donker tegen de lichtenzee van Kornwerderzand.  Nadat ik in een box lag, bleek Edwin noodgedwongen voor anker te zijn gegaan vlak onder de dijk. Hulde voor het zeemanschap dat Edwin bij deze manoeuvre onder zeil (30 kn wind, in het duister, op een moment dat je het echt niet wilt, want het gaat stormen) aan de dag legt! Een goed anker gelukkig, want vóór de sleep door de KNRM deze ochtend bleek het anker zich erg thuis te voelen in het Kornwerder zand en had nog geen zin om te gaan.

Wanneer verder…? Wind is zoals gezegd één ding, maar voorlopig lig ik vast in de blub en het IJsselmeer heeft met 50 cm verlaging (stand van nu) wellicht ook wat uitdagingen met een diepgang van 2,1 meter. Zonder water zijn we niks als mens en voor zeilers geldt dit nog ruimer blijkt maar weer.  Allemaal een fijne dag en Happy Miles.

Groeten vanuit een steeds zonniger Makkum,

Harry van der Weij

10.00 uur koffie in Makkum

In Makkum dachten ze: 12.00 uur lunch in Enkhuizen, dan hebben wij om 10.00 uur koffie. Wij zijn: Dazzling Dolpin, Jetstream, Seabiscuit, Free Bird en Ilou. De Tuimelaar is er ook, maar staat niet op de foto. De Traveller is gisteren in Makkum binnengebracht door de KNRM. Bij Kornwerderzand had hij een touw in de schroef gekregen.
Harris Visser (BMW) ligt eveneens in Makkum. Deze 8 schepen lijken de kopgroep te vormen van deze editie. Maar, alleen de BMW en Jetstream zijn nu bezig met hun tweede rustperiode. BMW moest noodgedwongen stoppen in Volendam. De Jetstream heeft een tactische tussenstop in Hindeloopen gemaakt gisteren.
Voor nu drinken ze koffie in een prachtige accommodatie op de steiger van de Marina in Makkum, gratis koffie. Helemaal top van deze haven, volgens Gerben Bos (die even zijn thuishaven wil promoten :-))

Lunch om 12.00 uur in de Mastenbar Enkhuizen

De inschatting is dat er zeker 50 solozeilers verwaaid liggen in Enkhuizen. Jan Duijsens van Dehler Bright Side en anderen hebben het plan opgevat om om 12:00 uur te gaan lunchen in de Mastenbar in Enkhuizen, Compagnieshaven 3. Wil je meer weten, zoek dan even contact met Jan (nummer 29 in de lijst).

Dazzling Dolphin haalt Makkum

Woensdag was het doel zo noordelijk mogelijk te komen om dan met de noordwesten wind weer terug te gaan. Makkum is gehaald, maar teruggaan kan nog wel even op zich laten wachten nu het KNMI laat zien dat er tot en met vrijdagmiddag een volle windkracht 7 staat. Op Markermeer conservatief gezeild met direct 2 reven in het grootzeil. Was alleen op een ruim rak waar de wind een beetje terugviel een nadeel, maar verder heerlijk.

Op IJsselmeer de overtreffende trap van conservatief zeilen. Ik heb mijn Solent rig geïnstalleerd met een 20m2 fokje in plaats van de high aspect van 38m2. Zo werd het een heerlijke namiddag. Ik kon de verleiding voor Stavoren toch niet weerstaan even terug te gaan de high aspect. René Klaassen op de Mare was getuige van het schouwspel van zwaar uit het roer lopen en snelheid verliezen. Ik wist niet hoe snel ik de high aspect weer moest inrollen.

Volkert Zijlker, Dazzling Dolphin (Dehler 39SQ)

Black Magic Woman weer onderweg

Harris mail om half één ’s nachts: Onder rif 2 met tegen de 30 knopen wind . High Aspect moet er op. Volgende rak is ruimer en moet die er eigenlijk af, maar dat is nu geen doen op het voordek. Daarna wordt het aan de wind naar Stavoren. Ik wil morgen ook nog een fok hebben?. Voor foto’s is het nu te donker, dan de kaartplotter maar. Het is eenzaam hier zonder jullie. Lekker eten gehad zeker? Jullie  slapen al denk ik. En ikke maar hakken. Black Magic Woman, lonely in the night. Tot morgen! ?⛵️

Om kwart voor vier krijgen we nog een update: Dat lijkt niet verkeerd, blijkbaar is het niet zo druk in Makkum als ik had verwacht. Ik dacht geen kans te hebben als ik niet in Makkum ben voor de wind draait…. Ik heb een paar uur geleden meer onder water dan boven water een gevecht gehad met de fokwissel op het voordek. De golven spoelden zo mijn broekspijpen in, neusdips.. Het vorige rak was aan de wind met dubbel rif en stormfok. Nu weer een ruime koers. Even opwarmen, droge sokken aan en wat knagen. En even ogen dicht, voorlopig 8 mijl rust. De wind gaat wel en de regen is net over. Vaar 7,7 knopen ruime wind. Te langzaam, maar met waarschuwingen van windkracht 9 en een halve winds rak hierna, laat ik het toch maar zo. Ik ga Makkum halen voor de storm en daar ging het om tenslotte.

Trackerpagina werkt weer

Niet alleen zeilers hebben vandaag gebikkeld, ook achter de schermen is hard gewerkt: de trackerpagina doet het weer! Niet alle schepen worden weergegeven, omdat er met sommige trackers iets mis is; die geven geen signaal door.