Title Image

Archief

Volgen van de wedstrijd

Om de wedstrijd te volgen, kun je helaas geen gebruik maken van Mijnzeilwedstrijden. Het is ons niet gelukt om de nieuwe korte banen daarin te configureren. Niet getreurd: Op onze eigen website kunnen tracks wel gevolgd worden via de daarvoor ingerichte experimentele trackingsite, inhouse ontwikkeld door onze talentvolle penningmeester: 200 Myls SOLO Tracking

Gestart!

Vanmorgen zijn 104 boten gestart in de 200 Myls ‘SOLO’, al was er maar één deelnemer fysiek uitgevaren. De overigen startten vanmorgen door het nemen van een welverdiende rust. Behalve dat er geen wind was om mee te zeilen, was de rust hard nodig na een copieuze BBQ, een intensief Palaver en de vele evaluaties die in kleinere groepen gehouden zijn onder het genot van diverse versnaperingen!

Diepe rust in de Bataviahaven om 06:45

Korte banen

De kogel is door de kerk, het is besloten! Gezien de windverwachtingen zullen we alleen korte banen gaan zeilen, dus alleen banen 6, 7 en 8. Alle overige regels omtrent rusttijden, veiligheidsregels etc blijven ongewijzigd van kracht.

Licht weer?

Op basis van de huidige weermodellen moeten we er rekening mee houden dat er tijdens de 200 Myls ‘SOLO’ weinig wind zou kunnen staan. Om toch zoveel mogelijk deelnemers over de finish te zien varen, bereiden we korte banen voor. Details over die alternatieve banen en de daarbij behorende logboeken wordt uiterlijk zondag 12:00 bekend gemaakt.

De beslissing of verkorte banen gevaren zullen worden zal pas op het palaver bekend gemaakt worden, omdat er dan beter zich is op het weer tijdens het evenement.

SW waarden

De organisatie van de 200 Myls ‘SOLO’ gebruikt de SW waarden van SailSupport. Die waarden zijn eerder dit jaar door SailSupport namens het watersportverbond vastgesteld en gepubliceerd. Mocht je in de aanloop van ons evenement dit jaar SailSupport een waarden hebben laten bepalen voor jouw boot, omdat die niet of niet goed in de lijst stond, dan staat de juiste waarde wellicht nog niet goed in onze lijst. Wil je in dat geval ons een bericht sturen via de contactpagina. Je zal dan per mail gevraagd worden om een kopie van de communicatie van SailSupport van de SW-waarde van jouw boot, welke gedateerd moet zijn vóór 31 augustus 2022?

 

De organisatie gaat geen verdere discussies aan rondom de gepubliceerde SW waarden, anders dan i.v.m. bovenstaande.

Downloaden logboek

Het zal nog niet lukken om een logboek van je keuze te downloaden. De reden hiervan is dat we er rekening mee houden dat er nog boeiposities zullen wijzigen en daarmee wellicht banen aangepast moeten worden. We jullie niet op het verkeerde been willen zetten met een logboek inclusief banen en boeiposities die waarschijnlijk nog wijzigen. Na 18 september kun je het weer proberen.

Voorpret én oefening

Dit jaar zullen we voor het eerst alleen digitaal ingeleverde logboeken accepteren, i.v.m. de geautomatiseerde verwerking daarvan. Geen paniek! Je kunt tijdens het evenement zelf gewoon een papieren klad bijhouden en ná de wedstrijd, als je weer fris ruikt en wat uitgerust bent, het digitale logboek invullen en inleveren.

 

Als vingeroefening en zodat je kunt testen welke software jij het liefste gebruikt (we raden Acrobat Reader aan), kun je hier een anoniem logboek downloaden. Je kunt proberen hoe het werkt om die in te vullen, te bewaren en later weer verder in te vullen. De zwarte vlakken op het voorblad kun je niet bewerken. Die zullen t.z.t. ingevuld aan je aangeleverd worden.

 

Mochten er vragen rijzen, dan horen we dat graag. Veel plezier met de voorpret!

Inschrijven, hoe werkt dat?

Als je besloten hebt dat je je in wilt schrijven, dan bij deze enkele aanwijzingen:

De inschrijving verloopt via Mijnzeilwedstrijden.nl, een externe website. Op die website moet je eerst een ‘account’ aanmaken. Als je dat voltooid hebt, kun je je inschrijven. Op dit moment is er maar één evenement waar je je in kunt schrijven, en dat is de 200 Myls ‘SOLO’.

Inschrijving geopend

Vandaag, 1 maart, is de inschrijving van de 27e 200 Myls ‘SOLO’ geopend. Het enthousiastme om mee te doen is erg groot, waarschijnlijk omdat jij van plan bent mee te doen en anderen dat weten! Daardoor zitten we vóór tien uur ’s morgens als over de helft van het maximum aantal inschrijvingen.

Als je je in wilt schrijven, lees dan vooral de wedstrijdaankondiging en de wedstrijdbepalingen even door, zodat je weet wanneer het evenement wordt gehouden en of je met jouw (gehuurde) boot wel mee kunt doen.

Succes!

SW-waarden

Een attente deelnemers wees ons op het volgende: A.g.v. een wijziging aan de zijde van het Watersportverbond, zijn bestaande SW-cijfers niet meer vrij inzichtelijk via hun organisatie.

Op hun website wordt je doorverwezen naar SailSupport. Daar kun je tegen betaling inzicht krijgen in bestaande SW’s of tegen betaling een SW aanvragen voor boten die nog niet in de lijst voorkomen.  Dat vinden wij onwenselijk, omdat het een drempel opwerpt voor nieuwe deelnemers, of voor deelnemers met een nieuwe boot..

Wij zijn in gesprek met het Watersportverbond en we hebben intern overleg hoe hier mee om te gaan. Wij verwachten op korte termijn een oplossing.

‘Buddy’ tijdens de 200 Myls ‘SOLO’

Uit de evaluatie van de 200 Myls ‘SOLO’ 2022 kwam het volgende naar voren: Nieuwe deelnemers vinden het soms moeilijk om aansluiting te vinden bij andere deelnemers. Of ze vinden het lastig om het evenement in hun eentje voldoende te doorgronden.

Deed je al eerder mee en zou je het leuk vinden, dan vragen we je om bij ons aan te geven dat je beschikbaar bent als ‘Buddy’. Dat kan zijn voor zowel inhoudelijke als voor sociale aspecten.

Ga je voor het eerst de 200 Myls ‘SOLO’ varen en zou je graag sparren met iemand die al vaker meedeed, geef dat dan ook aan ons aan. Dat kan in een mailtje via de contactpagina. Dan gaan wij kijken of we je aan een ervaren deelnemer kunnen koppelen.

Wedstrijddata 2022 vastgesteld

Zodat je alvast je leven in 2022 kunt plannen rondom het belangrijkste evenement van je zeilagenda: De 200 Myls ‘SOLO’ wordt in 2022 gehouden van 21 t/m 25 september. Overige data, zoals van schippersbriefing, prijsuitreiking e.d. volgen later

Zeilers die mailadressen hebben bij T-online.de

We hebben steeds meer interesse uit het buitenland. Dat is natuurlijk erg leuk. We willen gebruikers van mailadressen bij t-online.de erop wijzen dat wij geen mails aan hen kunnen sturen, door een onduidelijk probleem aan de zijde van t-online.de.

Prijsuitreiking

Prijsuitreiking 26ste 200 Myls Solo.

 

Op 13 oktober was de prijsuitreiking van de 200 Myls Solo van 2021. Dit jaar konden we gelukkig weer een normale prijsuitreiking houden en dat was dit jaar voor het eerst in restaurant ‘Next’ te Lelystad. Er waren zo rond de 55 deelnemers en belangstellende aanwezig en het was wederom ouderwets gezellig met uiteraard diverse “zeemansverhalen”.

De onderstaande prijzen zijn op deze avond uitgereikt:

Line Honours:

Deelnemer die als eerste finishte bij de Sport I ton:

Klaas Jan Kroon met de ‘Inspirit’, gefinisht op vrijdag om 23:37 uur.

Rookie:

Deelnemer die deze editie in zijn/haar eerste 200 Myls ‘SOLO’ het hoogst eindigt in het overall handicap klassement. Dat is geworden Theo van Gorkom met de ‘Siren Song’ en hij wist een vijfde plaats te halen in het overall klassement. Een zeer goede prestatie voor iemand die het spelletje voor het eerst speelt.

 

Winnaar baan 4:

Volkert Zijlker met Dazzling Dolphin.

 

Winnaar baan 5:

Dick Koopmans met Jager.

Baan 2 en baan 3 zijn dit jaar door geen enkel deelnemer gevaren, vanwege de harde wind en ongunstige windrichting t.o.v. de baan.

 

Overall prijzen:

3de plaats: Harris Visser met Black Magic Woman.

2de plaats: Rene Klaassen met Mare.

1ste plaats Harmen de Jong met Xtra Hod.

 

Beste Verhaal:

Deze voor uitgereikt aan de schipper die het leukste verhaal inlevert over zijn/haar belevenissen tijdens de 200 Myls ‘SOLO’.

Dit jaar hebben we ook weer een groot aantal erg leuke verhalen mogen ontvangen. Voor het bestuur was de keuze van de winnaar door het hoge niveau van de verhalen niet te doen.

Vandaar dat dit jaar de winnaar is bepaald door een loterij. De winnaar is geworden: Arjan van de Starre met ‘Reganto’.

 

Langste rusttijd:

Dat is een spontaan geïmproviseerde ludieke prijs dit jaar voor de schipper met de langste rusttijd. Omdat de winnaar van deze prijs niet aanwezig was op de prijsuitreiking hebben we besloten de prijs, een slaapmuts en een wekker, bij uitzondering uit te reiken aan de nummer twee in dit klassement. Tijdsverschil tussen nummer 1 en 2 was slechts 2 minuten (rust)!

De prijs is uitgereikt aan Richard van Leeuwen met SparklinGS, met een totale rusttijd van 66 uur en 18 minuten.

Jan Luyendijk Trofee:

Deze wordt uitgereikt aan de schipper met de meest aansprekende prestatie.

Wat hebben we als bestuur in spanning gezeten over deze deelnemer, op zondag was er zo weinig wind dat we tijdens de laatste rakken van deze deelnemer twijfelden of de finish op tijd gehaald zou kunnen worden. De finish was op zondag om 11:56 uur, 4 minuten voor de deadline! Op deze manier maak je wel optimaal gebruik van je inschrijfgeld. Om te kunnen finishen moest er in de voorgaande dagen ook nog een etmaal achter elkaar worden doorgevaren. In de twee jaar voorafgaand aan de wedstrijd de boot eigenhandig gerestaureerd. Ze was dit jaar voor het eerst deelnemer in de 200 Myls en dus ook een Rookie.

Dit alles meenemend kwam het bestuur unaniem tot de volgende winnaar van de Jan Luyendijk Trofee: Jantine Lubbers met Quartyn.

 

We kunnen terugkijken op een geslaagde 200 Myls Solo 2021, met gelukkig weinig schadegevallen tijdens de harde wind op donderdag en vrijdag. En ondertussen kijken wij alweer uit naar de wedstrijd van volgend jaar van 21 t/m 25 september. De inschrijving begint op 1 maart 2022 om 00:01 uur, wees op tijd met inschrijven dit jaar zat de inschrijving binnen 1 week vol!

Het zijn de kleine dingen die het doen

Door Charlotte Verhaar:

Het zijn de kleine dingen die het doen. Rugby. IJshockey. Samoerai worstelen. Hurling. Zeilen. Survival. Boer zoekt vrouw. Polo. Powerliften. Go. Trekkertrek. Jagen op ‘t Loo. Biljart. Boomstamwerpen. Typische sporten voor mannen.

Krijgen mannen ook de opmerking ‘stoer hoor’, als ze zeggen dat ze de 200 Myls ‘SOLO’ gaan zeilen? Waarschijnlijk niet. Mannen stappen in hun steeds grotere boot die van alle gemakken is voorzien. Een paar uitzonderingen daar gelaten. Eén of twee ijskasten. Kachel. Oven. Werkende stuurautomaten. Nieuw tuig. Of ook een nieuwe boot. Gadgets. Carbon reïnforced. Prachtige natte cel. Douche. Eventueel ook buiten.

Vrouwen krijgen die opmerking wel. Ik zie het verschil niet. Je wordt gelukkig van zeilen of niet. Gewoon lhbtgbnboid.

Ik heb een rookie gevolgd. Jong. Vrouw. Zeilen. Ze voer in één keer anderhalf keer het IJsselmeer rond. Wind tussen de 0 en 30 knopen. Snelheid de helft, en derde een kwart of een veertiende van andere boten. Finishen op de laatste minuut. Ze rekent dus beter dan alle mannen bij elkaar. Respect. En misschien toch ook best stoer. Maar ja. Dat is het van die mannen toch ook? Ik voelde me bijna een man in vergelijking met haar. Met mijn comfort container. Rolfok. Lazy bag. IJskast. Washand. Kachel. Veel onzinnige knopjes. En ik zie nu pas dat ik ook een oven heb….

Ik heb heerlijk gezeild. Sta je donderdag nog op de dijk te kijken hoe de mussen ervan af waaien, en wacht je nog even, zit je s avonds en vrijdag in vergelijkbaar weer. Misschien net iets minder. Maar bij 27 knopen hoop ik toch dat hij net wat terugzakt als ik overstag moet. Ik heb helemaal geen spannende dingen meegemaakt. Eigenlijk best saai. Meer gerust dan ooit.

Maar wat was het mooi. De rode maan die vervolgens fel wit werd. Doe dat licht eens uit hoor ik Olivier zeggen. Ik zie niets meer. De ondergaande zon bij Sport C inclusief een prachtige lucht. Zon wolken geen regen. Af en toe een stortbui over de boot. Veel mooie rakken. Soms een mindere. Prachtige nachten. Dan ben je soms echt een Remi.

Bedankt voor alles en tot volgend jaar

Dag 3 zit er op, de eerste deelnemers zijn binnen!

Dat dit een ‘snelle’ editie van de 200 Myls SOLO zou worden was wel duidelijk. De deelnemers die voor baan 1 hadden gekozen kregen een enorme hoevelheid stroom-mee op de Noordzee en werden geholpen door een naar NW draaiende wind toen ze eenmaal op het Wad waren aangekomen.

Kort voor middernacht op vrijdagavond wisten de Inspirit en de Mare de Sport-I finish ton te ronden en konden ze richting Bataviahaven voor de verdiende rust. Afgelopen nacht kwamen er nog een heel aantal boten binnen en met het mooie zeilweer dat voor de zaterdag wordt verwacht zal de haven al snel gezellig vol lopen.

Na een prachtige eerste dag – we gaan weer op pad!

Voor de 107 starters van de 26e 200 Myls SOLO was het een fantastische 1e dag. Zon, wind en een zeilboot.  Wat wil je nog meer! De meeste deelnemers kozen voor baan 1 of baan 5 en er zitten een aantal in baan 4.

Dag 2 belooft weer een dag vol uitdagingen te worden.  Tegen het einde van de middag neemt de wind toe en draait van ZW naar NW. Wie kan hier taktisch voordeel uit halen?  Je kunt het volgen op de tracker: https://www.200myls.nl/tracker/

We zijn van start!

Met een mooie dag voor de boeg begonnen de eerste schippers vanmorgen om 7 uur aan hun 200 Myls SOLO. Om 8:30 uur was de haven al vrijwel leeg!   Iedereen veel succes en vooral veel plezier en mooie momenten!

Opvallende actie van sponsor OMC

Aanstaande dinsdag kunnen deelnemers, wanneer ze hun tracker ophalen, genieten van een kopje koffie dat geregeld wordt en aangeboden wordt door onze sponsor OMC. Een topbarista met een opvallende koffiewagen staat aanstaande dinsdag, eind van de middag op de kade. Dus schroom niet en haal ook een heerlijk bakkie en denk daarbij aan OMC en alle andere sponsoren Modus Marine, Dekker Watersport, Dekker Zeilmakerij, de Bataviahaven,  Automobielbedrijf Lettenmeijer, Hartech en XMark die ons evenement mogelijk maken.

Nieuwe wedstrijddocumenten

Vanavond hebben we de definitieve wedstrijdbepalingen geplaatst op de pagina Wedstrijddocumenten. Dat betreft de ongewijzigde wedstrijdaankondiging, de definitieve wedstrijdbepalingen en het deel van het logboek dat je in moet vullen tijdens de wedstrijd.

We zullen dit jaar uit voorzichtigheid nog geen palaver houden, maar in plaats daarvan krijgen deelnemers later deze week een link naar een videopresentatie toegestuurd, evenals een deelnemerslijst en invulinstructies voor het logboek.

Aftellen!

Het aftellen is een eind onderweg naar de zesentwintigste (!) 200 Myls ‘SOLO’.

Ondanks dat er weer veel meer mogelijk is i.v.m. de Corona pandemie, kiest de organisatie van de 200 Myls ‘SOLO’ er nog voor om de risico’s te beperken t.a.v. besmettingsgevaar. Voornaamste punt is dat we geen palaver zullen houden, met veel mensen in een te kleine en niet optimaal geventileerde ruimte.

Net als vorig jaar zullen we rond 15 september de logboeken en een link naar een palavervideo naar de deelnemers sturen.

Het is wel de bedoeling een geschikte locatie te vinden waar we een gezellige prijsuitreiking kunnen houden.

Binnenkort dus meer. Wij hebben er zin in!

Wedstrijdbanen bekend

De wedstrijdbanen voor dit jaar zijn via deze link te vinden en anders via het menu ‘wedstrijdinformatie’ en dan ‘banen’. De namen van de boeien die gebruikt worden, zie je als je op een boei staat met je muis. Onder de banenkaarten kun je ook tabellen van de banen vinden en zelfs GPX-bestanden. Die bestanden zijn niet voor navigatie bedoeld, lees vooral de disclaimers, anders gebeuren er misschien ongelukken en die zijn dan voor je eigen rekening en risico.

Deelnemers die al eerder meededen zullen zien dat de presentatie een stuk professionele geworden is en daardoor makkelijk te raadplegen is.

Ook zullen we dit jaar, dankzij de tomeloze inzet van één van onze bestuursleden, kunnen genieten van tussen- en eindstanden in een presentatie ‘next level’. Wil je in dat nieuwe systeem hoog in de ranglijsten terecht komen, zul je helaas gewoon ouderwets hard  en vooral slim moeten zeilen.

Instructievideo

Iedereen die zich heeft ingeschreven voor de 200 Myls ‘SOLO’ van dit jaar, heeft vanmorgen een mail van ons ontvangen met een link naar een instructievideo. De mail is verstuurd naar het mailadres waarmee je je hebt ingeschreven. Die video gaat 9 april om 20:00 live. Mocht je die mail niet hebben ontvangen, check dan je spambox.

Leuk enthousiast veld inschrijvers

Wat ontzettend gaaf dat zoveel zeilers zich nu al hebben ingeschreven voor de meest Coronabestendige wijze van buitensport: Solo vijf dagen lang de elementen (en jezelf) bedwingen. Nog slechts een handje vol inschrijvers en dan zitten we voorlopig vol. Enthousiastelingen kunnen zich dan nog wel inschrijven. De wachtlijst wordt op volgorde van inschrijving weggewerkt.

Bijna vol

Nooit eerder liep de inschrijving zo snel als dit jaar. Dat belooft wat, met zoveel enthousiaste deelnemers. Nog 15 startplekjes te vergeven.

Iedereen, van harte welkom bij dit leuke evenement! Het is weer een mooie verzameling boten, groot, klein, modern, klassiek, snel, langzaam. Super, zo divers hoort een 200 Myls ‘SOLO’ te zijn.

Veel plezier met de voorpret en de voorbereidingen!

SW waarden

Als je de SW waarden van je boot zoekt om je in te schrijven op het grootste en leukste (solo) zeilevenement van het jaar, is te downloaden via deze link naar het watersportverbond. De waarden worden getoond in een Excel die je meteen in een download krijgt. Staat je boot er niet tussen? Volg dan de aanwijzingen van de wedstrijdaankondiging.

Goedemorgen!

Goedemorgen allemaal. Het is 1 maart, de dag van inschrijven voor je berlangrijkste evenement van dit jaar.

Even om 07:00 uur meteen gekeken of iemand zich al heeft ingeschreven. En jawel, al 43 zeilers hebben zich ingeschreven. Lijkt weer een vlotte inschrijving te worden! En om

08:00 uur ruim 63!

10:00 uur ruim 100!

Wijziging in het bestuur

Jeroen Paardekooper is al  tien jaar lang bestuurslid bij Stichting 200 Myls ‘SOLO’. In die tien jaar heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan de organisatie van ons jaarlijkse evenement. Jarenlang verzorgde hij, samen met interne en externe adviseurs, de wedstrijdaankondiging en de wedstrijdbepalingen.

Jeroen adviseerde het bestuur over ontwikkelingen in veiligheidseisen vanuit de ISAF, nu Worldsailing, en adviseerde hij het bestuur over de eisen en ontheffingen die we zouden moeten toepassen bij ons evenement. Vervolgens zorgde hij voor een checklist en een team van inspecteurs om schepen te controleren. Jeroen verzorgde jarenlang de keurig gebonden logboeken en in 2020 ook de eerste versie van het digitale logboek. Naast die directe verantwoordelijkheden heeft Jeroen altijd een belangrijke bijdrage geleverd in bestuursvergaderingen en evaluaties. Wij willen Jeroen enorm bedanken voor zijn inzet gedurende al die jaren.

In een zoektocht naar een opvolger voor Jeroen hebben wij Otte Le Grand bereid gevonden zich in te gaan zetten binnen het bestuur. Otto was al enkele jaren deelnemer aan de 200 Myls ‘SOLO’ met zijn fraaie snelle Zeilblij, een J-111, en hij organiseert samen met Berry Dijkhuizen diverse uitvoeringen van 30 mijls en 75 mijls wedstrijden. Naast dat we erg blij zijn met de frisse energie die Otto als nieuw bestuurslid in zal brengen, is het een prettige bijkomstigheid dat de organisaties van de 30 & 75 mijls en van de 200 Myls ‘SOLO’ hun ontwikkelingen nog beter met elkaar kunnen afstemmen.

We wensen Otto veel succes en plezier in de bestuursfunctie bij de 200 Myls ‘SOLO’.

Wedstrijddata 2021

Voor 2021 hebben we de volgende data vastgesteld voor dit mooie evenement. Onderstaande data zijn onder voorbehoud van ontwikkelingen en dan geldende eventuele maatregelen. In onderstaand overzicht staan geen locaties. We zijn wel van plan zijn de wedstrijd vanuit de Bataviahaven te gaan verzeilen. De locaties voor schippersbriefing, steigerborrel, palaver en prijsuitreiking zullen later bevestigd worden. In februari publiceren we onze wedstrijdaankondiging, waarin e.e.a. in meer detail zal staan.

 

Activiteit Datum Tijd
Start inschrijving 1 maart 2021 00:01 uur
Schippersbriefing 9 april 2021 20:00 uur
Sluiting reguliere inschrijfperiode    31 mei 2021 10:00 uur
Sluiting verlengde inschrijfperiode   31 augustus 2021
Tracker ophalen 21 september 2021 16:00 tot 1800 uur
Inspectie veiligheidseisen    21 september 2021 17:00 tot 18:00 uur
Steigerborrel 21 september 2021 vanaf 17:00 uur
Palaver 21 september 2021 om 19:30 uur
Start op woensdag                            22 september 2021 7:00 tot 10:00 uur
Finish uiterlijk zondag 26 september 2021 voor 12:00 uur
Prijsuitreiking 13 oktober 2021 20:00 tot 22:00 uur

Basis SW

De organisatie van de 200 Myls ‘SOLO’ heeft besloten dat de 2021 editie van ons evenement verzeild zal gaan worden volgens de oude beproefde methode van ‘basis SW’. De systematiek van SW wordt volledig ondersteund door het KNWV. Dat wil zeggen dat het KNWV de lijst van basis SW beheert en publiceert. Mocht een jacht niet in de database van het KNWV voorkomen, dan zal een deelnemer zelf bij het KNWV een basis SW moeten aanvragen. Daarnaast zullen eventuele discussies over de juistheid van de basis SW factoren met het KNWV gevoerd moeten worden en dus niet met de organisatie van de 200 Myls ‘SOLO’.

De officiële aankondiging dat de basis SW factor als handicap voor de 2021 editie van de 200 Myls ‘SOLO’ gebruikt gaat worden, zal in de wedstrijdaankondiging opgenomen worden. Inschrijvers hebben zodoende de mogelijkheid zich in te schrijven in de wetenschap dat de, door het KNWV vastgestelde, basis SW factor de door ons gehanteerde handicap zal zijn.
De organisatie staat niet open voor verdere discussie over dit onderwerp, omdat dit slechts een klein ondergeschikt onderwerp is van een veel groter leuk zeilevenement.

Pieratenfilm

Jan-Willem Pier stuurde ons een leuke teaser van een videocompilatie die nog in de maak is.

en staat op het YouTubekanaal van de 200 Myls ‘SOLO’

Verslag van een Pieraat

Jan-Willem Pier van de Pieraat schreef het volgende verslag van zijn eerste 200 Myls ‘SOLO’:

Voorspel:

Afgelopen jaren had ik deze race al een paar keer gevolgd en heb ik wel eens staan kijken. Dit jaar moest het er maar eens van komen. De Pieraat, een Salona 37 is sinds winter 2016 in bezit en belangrijke zaken als stuurautomaat en zeilvoering zijn veranderd en nu voldoende in orde voor dit werk. Toen bleek dat clubgenoot en vriend Mark, schipper van de Accelerate ook deze race op zijn To-Do lijstje had, besloten we in te schrijven en ook Hans van de Myth is overgehaald. Lees meer hier

Prijsuitreiking

Op 7 oktober hebben we in klein én in groot comité een prijsuitreiking gehouden: Klein comité volgens de Coronarichtlijnen op lokatie in Lelystad en groot comité via een livestream op YouTube. Helaas waren de eerste minuten van de livestream rommelig en zonder geluid, onze excuses daarvoor. Maar daarna liep het beter en konden we in goede sfeer de diverse winnaars in het zonnetje zetten.

 

Paul van de Pol was de winnaar van de Jan Luyendijk Trofee: Voor de meest onderscheidende prestatie: Paul was herstellende van een vervelende ziekte en daaropvolgende operaties en had in de revalidatie zichzelf tot doel gesteld om in 2020 aan de startlijn te verschijnen van de 200 Myls ‘SOLO’. Dat is gelukt en daarvoor de prijs.

 

Het was dit jaar niet te doen om pechprijzen uit te loven: Er was zoveel pech en schade dat iemand eerlijk een pechprijs toekennen een beetje moeilijk werd. Daarom werd gekozen om een willekeurige loterij te houden en zo wonnen vijf deelnemers een waardebon om te besteden bij één van onze trouwste sponsoren: Dekker Watersport uit Zaandam. Waarvoor dank en hulde!

 

De prijzenwinnaars worden genoemd in de definitieve uitslag, zoals die hier te downloaden is.

Prijsuitreiking

In de huidige tijd m.b.t. de Covid pandemie, nemen we de maatregelen die door de overheid worden opgelegd erg serieus. We kunnen daarom maar een paar personen bij de prijsuitreiking uitnodigen. Deelnemers hebben daarover een mail ontvangen.

 

Niet getreurd, we gaan proberen alle deelnemers en volgers de prijsuitreiking te laten beleven en wel op de volgende manier: We gaan proberen de prijsuitreiking te streamen via YouTube. Mocht dat overhoopt niet lukken (is weer een nieuwe ontwikkeling met technische uitdagingen) dan nemen we de prijsuitreiking sowieso ook op in een video en wordt die nog dezelfde avond op ons YouTube kanaal geplaatst. Details over hoe je die stream en/of video kunt zien volgen later.

 

Dit weekeind gaan we dat allemaal proberen te organiseren en te testen. Houd dus woensdagavond 7 oktober nog even vrij in je agenda, want we willen dat jullie het allemaal mee kunnen krijgen.

Zondag einde van de wedstrijd. En nu?

Afgelopen zondag sloot de finish om 12:00 uur. Wat gaat er nu gebeuren?

 

De week na de finish gaat het bestuur de trackerinformatie nakijken en waar nodig corrigeren met gegevens uit de logboeken. In geval van twijfel vragen we e.e.a. nog na bij de deelnemers.

 

Als alles lukt, willen we eind deze week, dus 2 oktober, de voorlopige uitslag publiceren. Bestudeer die goed en als er fouten inzitten, moet je je commentaar uiterlijk zaterdagavond 3 oktober bij ons hebben ingediend.

 

Zondag 4 oktober vergadert het bestuur over de uitslagen, toekennen van strafplaatsen en wordt vastgesteld hoe de definitieve uitslag eruit gaat zien.

 

Woensdag 7 oktober is de prijsuitreiking. Hoe die eruit gaat zien i.v.m. de negatief ontwikkelende Coronaproblematiek, gaan we deze dagen bespreken. Dat hoort u nog van ons.

Verslag van de PG2, een Grand Soleil 40

Na een heet bad en een goede nachtrust voel ik me weer fris in het hoofd.

Het lichaam doet nog overal pijn van de ongebruikelijke inspanningen en kleine verwondingen. Tijdens de afgelopen 200 Myls ‘SOLO’ ben ik er niet toe gekomen iets te schrijven of te sturen.

Aangezien ik zelf de verslagen van de vorige edities als leerzaam heb ervaren om een idee te krijgen van wat een 200 Myls ‘SOLO’ nu precies inhoud hierbij toch een kort rapportje en wat sfeerbeelden.

 

Verslag:

De weersvoorspellingen waren erg wisselend tussen de verschillende modellen waardoor de planning continue last minute moest worden aangepast. De door mij gedroomde baan 1 zou hem echter niet gaan worden.

 

Geen nacht op het zout voor mij deze keer maar rondjes racen op het IJsselmeer. De keuze voor baan 5 maakte het iets minder uitdagend maar dat was slechts de gedachte vooraf.

 

Om de drukte iets te ontlopen besloot ik om net achter de eerste groep aan te starten zo tegen 08:00. Met een mooi windje de eerste uren heerlijk gezeild op het markermeer. Spi er op alles onder controle en we halen de een na de andere boot in. Het is makkelijk om een groep boten voor je te hebben in het begin van de wedstrijd dan hoef je nog even iets minder op de navigatie te letten en zo slinger je lekker in.4 De wind neemt langzaam toe en je stelt jezelf de vraag tot wanneer blijf ik met de spinaker doorvaren, alhoewel ik hier wel afspraken met mezelf over had gemaakt blijkt dat in de praktijk toch altijd weer net iets anders.

 

Dan gaat het mis in een windvlaag en broach ik onverwachts toch nog, geen paniek is niet voor het eerst, komt weer goed. Net als ik de lijschoot wil laten vieren schiet de loefschoot van de lier, misschien te weinig slagen of slecht vastgezet. Nu lig ik wel gelijk recht met een hele grote vlag over stuurboord aan de top van de mast, ik val scherp af en ben 10 min druk in de weer om de boel heelhuids naar beneden te krijgen. Snel de genua gehesen en door. Toch wel wat tijd verloren door deze leerzame actie. Vaar ik dan zo door naar Enkhuizen of toch een andere spinaker er nog op? Ik twijfel niet, de wedstrijdzeiler in mij schreeuwt en ik sla snel een andere spinaker aan, enkele minuten later vaar ik alsof er niets gebeurt en haal ik de verloren meters weer in. Nu eerst nog een gijp onder spinaker om de KG18 te kunnen ronden. Plan vooruit en doe dingen doordacht. Alhoewel de spinaker niet vol bleef staan, zoals gewenst (vergeten de tweakers aan te trekken), komt het toch goed en vaar ik vol vertrouwen door naar Enkhuizen. De wind neemt ondertussen langzaam verder toe maar geen paniek, het is nog maar 2 nm naar de sluizen van Enkhuizen, dus dat komt goed. Net voor de boei plan ik sterk af te vallen en de spinaker achter het grootzeil te strijken. Als rookie solozeiler wacht ik achteraf te lang, we zijn niet double handed of full crew op het moment dat ik wil strijken neemt de wind toe en val ik onvoldoende af, ik laat toch de spi val lopen en krijg geen grip op de spinaker. uiteindelijk verlies ik 8 min en vis ik de spinaker met een mega scheur uit het water. Bij de loefschoot heeft de buitenmantel zich losgemaakt van de binnenmantel. Dom dom dom. Ik lik mijn wonden voor de sluis en ruim de boel op. Na de sluis bedenk ik dat het met dit tempo zo niet door kan gaan. Ik ben alleen aan boord en alhoewel ik dat prima aan kan is mijn timing fout. Na een pitstop in Enkhuizen om even te relativeren en de schoot te repareren gooi ik los op naar Urk, Lelystad, Makkum met als plan rusten in Den Oever. De wind neemt in de middag verder toe, ik merk dat de stuurautomaat het op ruime koersen soms lastig heeft en ik te snel het roer aan de automaat over laat zonder het self learning algoritme eerst zijn werk te laten doen. Dit is ook nieuw, normaal vaar je niet alleen met deze wind. Of het hier door komt of door iets anders maar terwijl ik binnen zit maakt de boot een haal en hoor ik het grootzeil overkomen met een grote klap. Ik vlieg naar buiten om de boot op haar oude koers te brengen en vind het magnetische kompas op de vloer van de kuip, de grootschoot heeft zich om de beugel van de roerstand geslagen en heeft de boel ontwricht en dwars door het polyester getrokken. Het sturen lijkt nog wel probleemloos te gaan en ik kijk in het gapende gat waar ooit het kompas heeft gezeten en inspecteer de besturing. 2

Veel tijd heb ik niet, want het waait ondertussen behoorlijk stevig. Met de gedachten dat het veilig is vaar ik door en onder genoa 4 en dubbel rif kom ik uiteindelijk rond middernacht aan bij de Sport A. Snel naar Den Oever en rusten is mijn gedachten. Helaas waait het te hard om het met 2.45 mtr diepgang aan te durven via de onverlichte boeitjes tussen de ondieptes door naar Den Oever te varen. Ik besluit naar het zuiden de kruisen en vaar een uur om maar kom veilig aan om 01.30 uur in Den Oever aan. Collega Niels ligt er ook en vangt me op. Ik ben dankbaar voor een handje en verlang naar rust.

 

Het plan is om over 5 uur weer te vertrekken en nog net de juiste windshift te pakken om bezeild richting Medemblik te komen.

 

In bed lig ik te malen en vind geen rust, is het de adrenaline of de events van de dag ik weet het niet maar om 05:00 besluit ik niet te vertrekken als gepland, maar eerst zeker te stellen dat er niets mis is met de stuurinrichting. Van een dijk of zandbank gesleept worden morgen is nog erger veiligheid eerst nu. Ik val eindelijk in slaap en rust een paar uur uit.

 

Als ik wakker word is Niels verdwenen hij heeft het blijkbaar wel gehaald en vaart hoog aan de wind naar Medemblik. ik overdenk mijn opties n.a.v. het weerbericht. Het weerbeeld zegt pas vertrekken na 16.00 uur, dan wordt de wind minder en is het kruisrak naar Medemblik makkelijker te zeilen. Eerst maar inspectie nu van de schade. Gelukkig lijkt er niets ontwricht aan de stuurinrichting alleen is de beugel ontzet en is er polyester schade. Ik repareer de schade zo goed mogelijk en plak het dicht met tape. Ik heb genoeg tijd verloren vind ik en besluit niet nog meer rusttijd op te geven. Dan maar door de wind naar voren. Ik vaar een lang, nat en bonkig kruisrak naar Medemblik en accepteer het tijdsverlies maar ben nu weer enigszins terug op schema. Als het lukt zou ik nog door willen naar Lelystad maar voorbij de Ven bij Enkhuizen waar de wind altijd sterker is of lijkt besluit ik dat de 28 knopen ware windsnelheid te veel is om met een windhoek van 50 graden te varen. Ik loop uit het roer en zo gaat de boel kapot. Snel naar Enkhuizen waar ik besluit op anker mijn rust te nemen. Morgenvroeg een nieuwe dag.

 

Vrijdagmorgen, het rookt en giert in Enkhuizen de voorspelling is ook niet al te best, 25 tot 30 knopen zeker tot 20:00 uur vandaag. In het donker vertrekken lijkt me geen goed plan, in de haven is overleg tussen deelnemers een enkeling vertrekt bij het eerste daglicht. ik besluit te wachten tot 10:00 wanneer er even een dipje zit in de wind voorspelling. Onder alleen genua 4 vaar ik naar het oosten en wen langzaam aan de omstandigheden het blijkt een goede keuze wat betreft de zeilvoering ik ga nog steeds heel hard en haal een aantal andere boten in.

De bedoeling is om een vol rondje IJsselmeer te varen vandaag, een kort kruisrak naar de sport F en dan de rest van de dag bezeilde koersen. Na 2 uur rond ik sport F en bedenk wat ik zal gaan doen m.b.t.. de zeilvoering. Ik zie twee andere deelnemers doorvaren en kijk op de kaart. @#$%$%! ik heb de verkeerde ton gerond, ik gooi het roer om en keer terug gelukkig ligt de sport F iets oostelijker waardoor het verlies beperkt blijft tot 5/6 min. in de volgende bezeilde rakken verwijder ik eerst rif 2 en dan rif 1 en als ik de LC 6 rond richting het noorden vaar ik onder vol grootzeil en genua 4 met 28 kn wind en surf van golf naar golf. Hoe noordelijker ik kom hoe harder de wind en hoe dieper en hoger de golven terwijl ik snelheden bereik die ik normaal alleen op zee zie bedenk ik een plan hoe ik van deze zeilvoering af kom als ik strak minder ruimere koersen moet gaan varen. Net voor Workum strijk ik de genua om deze te sparen tijdens het reven. Op het volgende rak ga ik onder grootzeil bijliggen en reef terug naar rif 2. Als ik weer op koers ben hijs ik de genua 4 en de boot voelt weer in balans de stuurautomaat kan weer bij, de laatste uren heb ik staan sturen en ik krijg honger. Snel maak ik wat eten want straks wordt het weer een lange natte zit richting Medemblik, De wind zou moeten gaan draaien naar het oosten wat het makkelijker zal maken maar ik moet aan eten en drinken blijven denken. Ik weet dat dit net zo belangrijk is als je zeilvoering of navigatie.

 

Als ik de sport A rond is de boot in balans en de schipper aangesterkt op naar de sport C, flashbacks naar gisteren, 24 uur geleden was ik hier ook. alhoewel de wind tussen de 22 en 28 knopen blijft krimpt hij iets en bezeil ik de ton op een korte klap na bijna. ondertussen is de avond gevallen en dan lijkt alles grimmer te worden. Koud is het gelukkig niet en de investering in een goed zeilpak met rubbermanchetten betaald zich uit. Veel regen hebben we niet gehad maar nat is het zeker. Onderweg naar Enkhuizen weer z’n bezeilde koers met te veel zeil overweeg ik mijn opties. De weersvoorspellingen spreken elkaar tegen. Wanneer gaat de wind eruit, staat er morgenochtend nog wind ? Het zijn lastige keuzes, na een lange zware dag, Het liefst vaar ik door tot dicht bij de finish als de wind dan weg is rust ik nog 7 uur op anker. Maar wat als de wind langer blijft staan? Ik zou om 01:00 bij de finish kunnen zijn maar waar kan ik dan rusten ? Het is een risico en speel op safe en leg aan in Enkhuizen. Met de hulp van een deelnemer lukt het op een lastig plekje met veel wind voor de kant te komen. Ik deel mijn keuze met hem en krijg het slechte nieuws dat de sluis geen 24-uurs bediening kent, wat …..? nooit bij stilgestaan. Wat is de laatste keer dat ik hier ‘s nachts door de sluis wilde ?? Geen idee. Ik kan me een aantal nachtelijke passages herinneren in Lelystad maar dat is natuurlijk open voor beroepsvaart. Daar gaat mijn strakke plan. 4 uur later gooi ik toch los en vaar naar de sluis ik wil niet meer tijd verliezen dan nodig en precies 7 uur rust pakken. Wie weet draait de sluis toch voor een bijzonder geval. Helaas …niet dus. Om 06:00 meld ik me bij de sluiswachter en die roept me kort daarna binnen. ik start de motor en gooi los……….niet dus, ik start de motor niet. Gefrustreerd schiet ik naar binnen en trek de polen van de startaccu en sluit ze aan bij de service accu. Starten en niet lopen. Niets nada gebeurt er.

 

Was dat rare geluid wat ik eerder hoorde in Lelystad voor vertrek dan toch de acculader die het aan het begeven was ?? ik weet het tot vandaag nog niet.

 

Na 20 min verschijnt er hoop uit het donker. Een uitgevallen collega de Royal Victory van Walter Koning komt aan motoren en helpt me met een sleepje door de sluis. Geweldig, en Walter nogmaals bedankt.

 

Om klokslag 07:00 passeer ik de ton en zit ik weer in de wedstrijd, 2.5 uur later dan gepland maar waar is iedereen ?? ik had de snelle boten hier wel verwacht, was de eerste groep dan toch gisteravond al doorgekomen ?

 

Langzaam drijf ik het IJsselmeer op de door mijn verwachte 8 tot 10 knopen wind is er zeker niet. Er is nu geen weg meer terug en op naar de KG18, een martelgang in 4 knopen wind uit alle richtingen. Spi er op, Spi gegijpt, bakboord, stuurboord, zoeken naar wat druk. Bij de KG 18 is de situatie niet veel beter en ik besluit wind te gaan zoeken en vaar met een schijnbare windhoek van 90 graden het Markermeer op weg van mijn doel maar op naar meer wind hoop ik. 3Na ongeveer 20 min doormodderen werkt het plan en krijg ik iets meer snelheid, wat een downwind koers moet zijn wordt door mijn snelheid van 3 soms 4 mijl steeds meer een reach. ik bereik na 2 uur en 15 min uiteindelijk de EA2. Nog maar en paar mijl naar de finish. Ik hijs genua 2 en haal de spinaker weg. De zon is ondertussen gaan schijnen en de stuurautomaat doet zijn werk. Wat kan zeilen zo alleen op een stille morgen toch ongelofelijk mooi zijn, met een snelheid van 5 knopen schiet ik snel op en binnen een uur zit mijn race er op. 5De havenmeester helpt me met een sleepje om voor de wal te komen, het wedstrijdcomité staat me op te wachten in een verder zo goed als lege haven. Gefeliciteerd zeggen ze je bent de tweede boot die aankomt.

 

Mijn 45 jaar aan zeilervaring in verschillende boten van heel klein tot best groot op binnenwater maar toch ook veel offshore heeft me veel geleerd maar duidelijk niet alles. Deze race waarin je op jezelf bent aangewezen heeft me nieuwe dingen geleerd, heeft me fouten laten maken en laten inzien dat solo zeilen prachtig is. Het verlangt soms een andere aanpak een wat verdere aanpassingen van de boot. De opgelopen schade aan de boot en aan een spinaker is vast te repareren, ik heb onnodig veel tijd verloren en what if ….het is all part of the game. De finish halen en er voor gaan was het doel en dat is gelukt. Wat is zeilen toch een ongelofelijk mooie sport ook als je het in je uppie moet doen.

Richard Klabbers

 

Individuele rusttijden: Werkt dat?

In 2020 kregen zeilers naast een individuele handicapfactor om de bootsnelheid van langzamere jachten te kunnen vergelijken met snellere jachten, ook een individuele minimum rusttijd. Heeeel theoretisch zouden snelle boten en langzamere boten dan op dezelfde tijd kunnen finishen. Werkt dat een beetje? Nou eh, ja, lijkt er wel op: De derde boot binnen was Wesp, één van de kleinere boten uit de vloot die zaterdagmiddag al op de trailer stond op weg naar huis:

WhatsApp Image 2020-09-27 at 19.51.22

 

En, Wesp had zelfs meer dan zijn minimale rusttijd aan rust genomen. Zo kon hij al zijn natte kleren mooi even in de droogtrommel stoppen in Enkhuizen, omdat álles nat geworden was.